The pedagogical relationship between the professor and the young pregnant student in the physical education class
Main Article Content
The study focuses on the experience of a physical education teacher and his/her pedagogical relationship with a pregnant student. A qualitative research study with a phenomenological design was undertaken and the methodology involved thematic analysis of narrated interviews and anecdotes by teachers. The findings revealed that physical education teachers have gaps in their undergraduate training with regards to pregnancy. The resulting effect is that a relevant change is produced in the class from the moment the young pregnant woman arrives, and where she receives differential education with respect to her classmates.
The situation is addressed principally through the experience that the teacher has had as a father or mother. An important finding with respect to the pedagogical influence is that it changes once the student reveals the secret of her status to the teacher; he/she adopts an accommodating and hospitable attitude. Furthermore, components of the didactic approach, the contents, the methodology, the resources and the evaluation are also adapted partially to allow for safe and more suitable practices. . On the other hand, from the perspective of institutional dynamics, pregnancy is addressed more from a perspective of legal and preventive issues. Consequently, teachers see the urgent need to make adjustments and changes in curricula.
- Gestation
- Teaching experience
- Pedagogical relationship
- Physical education
- Young pregnant.
Arboleda-Gómez, R., Gallo-Cadavid, L.E. y Molina-Restrepo, N.C. (2004). Motricidad y Gestación. Colombia: Kinesis.
Bárcena, F. y Mélich, J.C. (2000). La educación como acontecimiento ético. España: Paidós.
Castañeda-Agudelo, C.A y Uruburo-Durán, C.M. (2013). Representaciones sociales del embarazo temprano en adolescentes de colegios públicos y privados. Medellín: Universidad de Antioquia.
Congreso de la República de Colombia. (8 de febrero de 1994). Artículo 73 [Título IV, Capitulo 1]. Ley General de la Educación. [Ley 115 de 1994]. DO: 41.214.
Departamento Nacional de Estadistica. (2015). Tasas de fecundidad según subregiones y municipios. Medellín: Departamento de Antioquia.
Díaz-Lucea, J. (1996). Los Recursos y Materiales Didácticos en Educación Física. Apunts. Educación física y deportes, (43), 42-54.
Galeano-Robayo, G.P., Laverde-Fernández, M.Y. y Saavedra-Quevedo, L.M. (2013). Una mirada interpretativa sobre la concepción de la formación en sexualidad de las madres gestantes y lactantes de la institución educativa Inem Santiago Pérez, con relación a los proyectos del Ministerio de educación nacional y la secretaría eddistrital. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Hernández, F. (Coord.). (2011). Pensar la relación pedagógica en la universidad. Desde el encuentro entre sujetos, deseos y saberes. España: INDAGA-T.
Hurtado-García, G.C., Murillo-Castrillon, M.A. y Rendón-Vélez, C.A. (2004). Contexto personal, familiar y social de las adolescentes, escolarizadas en colegios públios de las comunas 7 y 8 del municipio de Bello. Medellín: Universidad de Antioquia.
Leguizamon, G. (2014). La construcción de saberes pedagógicos en la formación del profesorado. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 35-54.
Lugo-Agudelo, N.V. (2000). El mundo afectivo de la adolescente en embarazo. Investigación y Educación en Enfermería, 20(1), 10-22.
Manen, M.V. (1998). El tacto en la enseñanza: el significado de la sensibilidad pedagógica. España: Paidós.
Manen, M.V. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. España: Idea books.
Marcelo, C. (1995). Formación del Profesorado para el Cambio Educativo. Barcelona, España.
Martínez-Miguélez, M. (2010). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. (2 ed.). Mexico: Trillas.
Molano-Abril, M.Á. (2015). Didáctica Interestructural en la Educación Física. Colombia: Kinesis.
Ortiz-Uribe, F.G. (2007). La entrevista de investigación en las ciencias sociales. México: Limusa.
Pérez de Lara, N. (2009). Escuchar al otro dentre de sí. En C. Skliar y J. Larrosa (Comps.) Experiencia y alteridad en educación (p. 32). Rosario: Homo Sapiens.
Pino-Muñoz, Y.C. y Cruz-Fajardo, A. (2015). Las verdades institucionalizadas y los temores del maestro: una mirada crítica a la escuela. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/6789/2284/Pino_Mu%C3%B1oz_Cristina_2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Restrepo-Aristizabal, L.F., Ceballos-Varela, A.M., Pulgarín-Echavarría, D.A., Giraldo-Giraldo, A. y Isaza-Becerra, S. (2011). Descripción de las percepciones y prácticas de las adolescentes gestantes y sus docentes frente al área de educación física, recreación y deporte en las instituciones educativas de la comuna uno de la ciudad de Medellín. Medellín: Universidad Cooperativa de Colombia.
Rodriguez-Gómez, G., Gil-Flores, J. y García-Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Pavia.
Secretaría de Educación de Bello. (2016). Instituciones educativas públicas y privadas. Bello, Antioquia: Secretaría de Educación de Bello.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.
Valverde, C. y Cunha, C.A. (2014). Inclusão de adolescentes gestantes na educação física escolar. São José dos Campos: Univerdidade do Vale de Paraira.
Zambrano, M. (1995). La confesión: Género literario. España: Ediciones Siruela.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.