Environments of virtual learning: difficulties of use faced by students of fourth grade
Main Article Content
Virtual Learning Environments are understood as spaces or environments which favor learning with the support of technology, and through which interaction between the learner and the teacher is generated. Fourth grade students generally face difficulties in such learning environments, and the impediments that impact learning have been a matter of constant study, because they represent a stumbling block in the formative process of the human being. Hence, the purpose of this study is to analyze the difficulties encountered by students in the fourth grade of primary school to learn within, with and from virtuality. The state-of-the-art shows that Information and Communication Technologies (ICT) have been transforming education, since, as a didactic resource, they propose new scenarios, which require a profound revision of the educational context. A mixed approach was used in the analysis of the information and was based on a descriptive study. The following conclusion, among others, was reached: It is important to transform the educational practice by incorporating ICT in the educational context, as the foundation of the Virtual Learning Environment (AVA).
- Primary basic education
- Virtual learning environments
- ICT
- Learning difficulties
- Educational practice
Arriagada-Mena, D.E. (2014). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora, mediante la integración de tablet. (Tesis de maestría). Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales Departamento de Educación. Maestría en Educación Mención Informática Educativa.
Cabero-Almenara, J. (2000) Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: Síntesis.
Castañeda-Castañeda, A., Carrilo-Álvarez, J. y Quintero-Monreal, Z.Z. (2013). El uso de las TIC en Educación Primaria: la Experiencia ENCICLOMEDIA. México: Red de Investigadores Educativos, A. C.
Cebrián de la Serna, M. (Coord.) (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.
Contreras-Colmenares, A.F. (2004). Mediación de procesos cognitivos y aprendizaje de la lectura. Venezuela: Litoformas.
Contreras-Colmenares, A. (2008). La coetaneidad en el proceso de mediación y aprendizaje de la lectura. Acción Pedagógica, 17(1), 56-67.
Daniels, H. (2003). Vygotsky y la Pedagogía. España: Paidós.
García-Salinero, J. (2004). Estudios descriptivos. Nure Investigación, (7). Recuperado de http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/180/163.
Gros-Salvat, B. (Ed.). (2011). Evolución y retos de la educación virtual. Construyendo el E-learning del siglo XXI. España: Editorial UOC.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1994). Metodología de la investigación (4a. ed.). México MacGraw Hill.
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a. ed.). México: McGraw Hill.
Leiva-Zea, F. (2010). Investigación Científica. Quito: Libresa.
Monsalve-Upegui, M., Franco-Velásquez, M., Monsalve-Ríos, M., Betancur-Trujillo, V. y Ramírez-Salazar, D. (2004). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva. Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 189-210.
Ospina-Pineda, D. (2014). ¿Qué es un ambiente virtual de aprendizaje? Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/boa/contenidos.php/cee1c4c4045aded3a9cecfbcdaf9d8db/144/1/contenido/
Romera-Blasco, C.M. (2014). Análisis del impacto de las TIC en educación primaria y pautas de intervención para su utilización óptima y eficiente. (Tesis de pregrado). Universidad Internacional de La Rioja. Facultad de Educación. Soria, España.
Rubio-Moraga, Á. (2003). Internet y enseñanza: la educación virtual. En C. Barrera del Barrio, M. García-López y F. Martínez-Vallvey (Eds.) La comunicación: industria, conocimiento, profesión (pp.1-13). España: Edipo.
Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, (53). doi: 10.6018/red/53/10.
Universidad de Las Américas (2016). Fichas para el estudiante. Autoaprendizaje. Recuperado de http://www.udla.cl/portales/tp6c6191b55q52/uploadImg/File/autoaprendizaje/Ficha%200%20Autoaprendizaje.pdf.
Valencia-Vallejo, N.G., Huertas-Bustos, A.P. y Baracaldo-Ramírez, P.O. (2014). Los ambientes virtuales de aprendizaje: una revisión de publicaciones entre 2003 y 2013, desde la perspectiva de la pedagogía basada en la evidencia. Revista Colombiana de Educación, (66), 73-103.
Villar, L.M. & Marcelo, C. (1992). Kombination Qualitativer und Quantitativer Methoden. En G.L. Huber (ed.). Qualitative Analyse. Computereinsatz in der Sozialforschung (pp. 177-218). Munich: Oldenbourg.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.