Public policy development and professional development: the experience of social work in the Unidad de Restitución de Tierras in Colombia
Main Article Content
In Social work training, there are different ways of understanding academic practice. Some authors define it as the space where the student learns to "be a Social worker". In the Social work practice in the Land Restitution Unit, the students who were in the secondary occupation component not only came close to what professional performance is, but were witnesses to how a public policy is built. This experience was systematized in 2022 and includes the experiences of students, tutors, and teachers between 2013 and 2020. As a methodological option, it was developed from the five-step proposal of Jara-Holliday (2018). Among the findings, we highlight that in making the issue of second occupants a component of policy, students made concrete contributions to the development of characterization tools, in the processes of training aimed at officials, and in the analysis of complex cases. They also consolidated their training process by being able to read and connect the macro and micro contexts of land dispossession, by facing the dilemmas and tensions that reality poses to the action of the State, and by seeing the practice and research connection materialized. Finally, the reflections on what has been lived have allowed us to see that dissatisfaction, frustration, and uncertainty are primary components of social workers’ duties.
- Social Work
- Academic training
- Professional practices
- Public policy
- Land restitution
- Secondary occupants
Bello-Albarracín, M. N. (2005). Trabajo Social en Contextos de violencia socio-política. Revista Trabajo Social, (7), 9-20. https://revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/8472
Blanco-García, C. (2021). El staff de prácticas profesionales en Trabajo Social: espacio de fomento del aprendizaje autodirigido. Un estudio de caso en la Universidad Católica Luis Amigó, Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (32), 259-274. https://doi.org/10.25100/prts.v0i32.10750
Bogo, M (2015). Field education for clinical social work practice: Best practices and contemporary challenges. Clinical Social Work Journal, 43(3), 317-324. https://doi.org/10.1007/s10615-015-0526-5
Bolívar-Jaime, A. P., y Vásquez-Cruz, O. P. (2017). Justicia Transicional y Acción sin Daño. Una reflexión desde el proceso de restitución de tierras. Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia. https://www.dejusticia.org/wp-content/uploads/2017/05/Justicia-transicional-y-acción-sin-daño-Versión-final-PDF-para-Web-mayo-2017.pdf
Cangrejo, S. (2016a). Informe final de práctica, nivel I [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Cangrejo, S. (2016b). Informe final de práctica, nivel II [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Canto-Chac, M. (2000). Políticas Públicas. En L. Baca-Olamendi, J. Bokser-Liwernt, F. Castañeda, I. H. Cisneros, G. Pérez-Fernández (Comps.), Léxico de la política (pp. 587-592). Fondo de Cultura Económica.
Concha-Toro, M., Anabalón-Anabalón, Y., Lagos San Martín, N., y Mora-Donoso, M. (2020). Prácticas profesionales y Trabajo Social. Una revisión de la literatura en educación superior. Pensamiento educativo, 57(1), 1-19. https://dx.doi.org/10.7764/pel.57.1.2020.5
Corte Constitucional, Sala Plena. Sentencia C-330/16 (M.P. María Victoria Calle Correa; 23 de junio de 2016). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2016/c-330-16.htm
Cuervo, X. (2017a). Seguimientos mes de febrero, nivel I de práctica [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Cuervo, X. (2017b). Seguimientos mes de noviembre, nivel II de práctica [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Cuervo, X. (2017c). Informe final de práctica, nivel II. Línea de Trabajo de Segundos Ocupantes. Dirección Social. Unidad de Restitución [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Departamento de Trabajo Social. (2013). Programa de práctica en Derechos de las Víctimas y Restitución de Tierras [Manuscrito inédito]. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Jara-Holliday, O. (2018). La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. CINDE.
Ley 1448 de 2011. Por la cual se dictan medidas de atención, asistencia y reparación integral a las víctimas del conflicto armado interno y se dictan otras disposiciones. junio 10 de 2011. DO: 48096. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=43043
Ley 2078 de 2021. Por medio de la cual se modifica la ley 1448 de 2011 y los decretos ley étnicos 4633 de 2011, 4634 de 2011y 4635 de 2011, prorrogando por 10 años su vigencia. Enero 8 de 2021. DO: 51551.
Merlino, A. (Ed.). (2021). Análisis de datos en investigación cualitativa: cómo abordar, procesar e interpretar datos provenientes de estudios cualitativos. Ediciones Simionema.
Muñoz-Franco, N., y Vargas-López, P. (2013). A propósito de las tendencias epistemológicas de Trabajo Social en el contexto latinoamericano. Revista Kátalysis, 16(1), 122-130. https://doi.org/10.1590/S1414-49802013000100013
Parola, R. N. (2020). Problematizando las Prácticas preprofesionales en Trabajo Social. Desafíos y perspectivas. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (29), 73-88. https://doi.org/10.25100/prts.v0i29.8714
Peña, M., y Marentes, D. (2015). Informe final de pasantía. Línea de segundos ocupantes [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Ramos, D. (2018). Informe final segundo nivel de práctica académica: derechos de las víctimas y restitución de tierras 2018-1 [Manuscrito inédito]. Departamento de Trabajo Social. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Roth-Deubel, A. N. (2006). Políticas Públicas: formulación, implementación y evaluación. Ediciones Aurora.
Unidad de Restitución de Tierras [URT]. (2020). Informe del balance de la caracterización a terceros 2021-2022 [Manuscrito inédito]. Bogotá.
Unidad de Restitución de Tierras [URT]. (2025). Estadísticas de Restitución. https://www.urt.gov.co/estadisticas-de-restitucion
Vásquez-Cruz, O. L., (2023). Del Desplazamiento al retorno. Narrativas sobre familia alrededor del proceso de restitución de tierras en Colombia. En E. Coraza de los Santos (Coord.), Movilidades en América Latina: violencias en tiempos postransicionales (pp. 175-220). Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe. https://doi.org/10.22201/cialc.9786073081993p.2023
Wayne, J., Bogo, M., & Raskin, M. (2010). Field education as the signature Pedagogy of social work education. Journal of Social Work Education, 46(3), 327-339 https://doi.org/10.5175/jswe.2010.200900043
Downloads
Accepted 2025-07-21
Published 2025-08-11

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.