Film education for awareness and social empathy in retirees from Guadalajara, México
Main Article Content
A qualitative study with an exploratory design was carried out to describe the effects of the film education program in promoting social awareness and empathy in retired people from Guadalajara Mexico. Sixteen people (14 women, two men) with an average age of 67 years and 10 years as retirees participated. The film program included 22 films and was implemented for six continuous months in weekly sessions. All the films starred older actors. The data were collected with the film-debate technique and analyzed based on phenomenology. Through the film education program, the participants became humanized on the situation of social disadvantage and the needs faced by older adults in their environment, who do not have the right to retire, identified their obstacles to wider social participation and understood the problems of people resistant to retirement from work and of those who have been forced to retire. It is concluded that the film education program had a positive effect on the promotion of social sensitivity and empathy in these retired people.
- Cinema
- education
- social awareness
- social empathy
- Retirement
Agahi, N., Kelfve, S., Hassing, L. & Lindwall, M. (2021). Alcohol Consumption Over the Retirement Transition in Sweden: Different Trajectories Based on Education. Work, Aging and Retirement, waab004. https://doi.org/10.1093/workar/waab004 DOI: https://doi.org/10.1093/workar/waab004
Alavi, Z., Alipour, F., & Rafiey, H. (2021). Psychosocial Issues of Retirement in Iran: A Qualitative Study. Iranian Journal of Ageing, 15(4), 396-409. https://doi.org/10.32598/sija.15.4.2879.1 DOI: https://doi.org/10.32598/sija.15.4.2879.1
Anderson, L. B. & Guo, S. J. (2018). The Changing Face of Retirement: Exploring Retirees' Communicative Construction of Tensions through Bridge Employment. Communication Studies, 69(2), 196-212. https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1437056 DOI: https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1437056
Arzate, J. G. (1995). Educación de adultos y teorías de enseñanza aprendizaje: un acercamiento desde la sociología del conocimiento. Convergencia Revista de Ciencias Sociales UAEM, 8/9, 67-80. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/9757
Ciuffolini, M. B., Didoni, M., Jure. H., & Piñero, A. (2007). Cine y literatura como elementos para la mediación pedagógica: una experiencia desde la medicina familiar. Archivos en Medicina Familiar, 9(3), 142-145. https://new.medigraphic.com/cgi-bin/resumen.cgi?IDARTICULO=17670
Duque H. & Aristizábal E. T. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo: Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), pp. 1-24. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03 DOI: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03
Felippa, M. G., Osorio, R. I., Sabelli, M. J., & Reboredo, S. (2015). El cine y la enseñanza de la enfermería materno infantil: un puente hacia los contenidos. Revista de Medicina y Cine, 11(3), 140-146. https://revistamedicinacine.usal.es/es/volumenes/volumen11/num3/1237
García, J. L., Gallegos, D., Gómez, C., Suberviola, V. J., Blanes, C., & Costa, A. M. (2012). Reconocimiento y cine: nuevas formas de aproximarnos. Revista de Medicina y Cine, 8(1), 19-29. https://revistamedicinacine.usal.es/es/volumenes/volumen8/num1/680
González, L., Lauretti, P., & Flores, Y. (2008). El cine: una estrategia de intervención en orientación educativa. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6(14), 46-51. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272008000300007
Hale, J. M., Bijlsma, M.J., & Lorenti, A. (2021). Does postponing retirement affect cognitive function? A counterfactual experiment to disentangle life course risk factors. SSM-Population Health, 15, 100855. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100855 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100855
Iacub, R. (2008). Estéticas de la existencia. ¿La vida es bella en la vejez? Revista Perspectivas en Psicología Revista de Psicología y Ciencias Afines, 5(2), 1-18. https://www.researchgate.net/profile/Ricardo_Iacub/publication/289252468_Esteticas_de_la_existencia_La_vida_es_bella_en_la_vejez/links/568ae5f508ae051f9afa8575/Esteticas-de-la-existencia-La-vida-es-bella-en-la-vejez
Klein, A. (2016). Paradigmas en la vejez: homogeneización y transiciones cinematográficas. Comunicación y Sociedad, 26(mayo-agosto), 201-221. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2016000200201 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i26.5443
Knowles, M. S. (2006). Andragogía. El aprendizaje de los adultos. Oxford University Press: Alfaomega.
Kolb, D. (1984). Psicología de las organizaciones: experiencia. México: Prentice Hall.
Londoño, A. M., & Díaz, F. (2019). Postcarrera: una experiencia de los jubilados en trabajos puente. Psicoperspectivas, 18(2), 1-13. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue2-fulltext-1508 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1508
Lyotard, J. F. (1989). La fenomenología. Barcelona: Paidós.
Martínez, J. R. (2017). Las personas mayores a través del cine. Gerokomos, 28(2), 56-62. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2017000200056
Martín-García, A. V. (2003). Estilos de aprendizaje en la vejez. Un estudio a la luz de la teoría del aprendizaje experiencial. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38(5), 258-265. https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74896-3 DOI: https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74896-3
Mc Garvey, C., & O’Neill, D. (2021). Understanding the heterogeneity of ageing through cinema. European Geriatric Medicine, 12, 423–424. https://doi.org/10.1007/s41999-020-00436-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s41999-020-00436-6
Mendieta-Izquierdo, G. & Ramírez-Rodríguez, J. C., & Fuerte, J. A. (2015). La fenomenología desde la perspectiva hermenéutica de Heidegger: una propuesta metodológica para la Salud Pública. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(3), 435-443. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=120/12041781014 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33n3a14
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1177/074171369204200309 DOI: https://doi.org/10.1177/074171369204200309
Pereira, M. C. (2005). Cine y educación social. Revista de Educación, 338(3), 205-228. http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revistaeducacion/numeros-anteriores/2005/re338/re33813.html
Rivas, F. E., & Silva, M. F. (2017). La experiencia en Latinoamérica en el ámbito de las pensiones y jubilaciones como parte del sistema de seguridad social. Actualidad Contable Faces, 20(34), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25749951008 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18msnkb.4
Scolni, M., Lombardo, E., & Polizzi, L. (2016). El cine y la narrativa en la vejez. VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-044/321.pdf
Splinter, R. (1995). El cine-debate: motor de la conciencia. Ponencia en Santa Fe de Bogotá, 29 de mayo. https://docplayer.es/12954951-El-cine-debate-motor-de-la-conciencia.html
Vazquez, M. (2016). Cine-debate con abordaje filosófico: Hacia la posibilidad de una metodología didáctica. IXTLI - Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 3(5), 139 -151. file:///C:/Users/aagui/Downloads/Dialnet-CinedebateConAbordajeFilosofico-6195223-1.pdf
Downloads
Accepted 2024-03-19
Published 2024-03-22

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.