Main Article Content

Authors

A qualitative study with an exploratory design was carried out to describe the effects of the film education program in promoting social awareness and empathy in retired people from Guadalajara Mexico. Sixteen people (14 women, two men) with an average age of 67 years and 10 years as retirees participated. The film program included 22 films and was implemented for six continuous months in weekly sessions. All the films starred older actors. The data were collected with the film-debate technique and analyzed based on phenomenology. Through the film education program, the participants became humanized on the situation of social disadvantage and the needs faced by older adults in their environment, who do not have the right to retire, identified their obstacles to wider social participation and understood the problems of people resistant to retirement from work and of those who have been forced to retire. It is concluded that the film education program had a positive effect on the promotion of social sensitivity and empathy in these retired people.

Maria de los Angeles Aguilera-Velasco, Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Doctora en Ciencias de la Salud en el Trabajo, Cirujano Dentista. Profesora Investigadora en la Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Martín Acosta-Fernández, Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Doctor en Ciencias de la Salud en el Trabajo, Licenciado en Psicología. Profesor Investigador en la Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Víctor Horacio Orozco-Covarrubias, Hospital Civil de Guadalajara. Guadalajara, México.

Doctor en Ciencias de la Salud Pública, Médico Cirujano y Partero. Hospital Civil de Guadalajara. Guadalajara, México.

Blanca Elizabeth Pozos-Radillo, Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Doctora en Psicología de la Salud, Cirujano Dentista. Universidad de Guadalajara. Guadalajara, México.

Agahi, N., Kelfve, S., Hassing, L. & Lindwall, M. (2021). Alcohol Consumption Over the Retirement Transition in Sweden: Different Trajectories Based on Education. Work, Aging and Retirement, waab004. https://doi.org/10.1093/workar/waab004 DOI: https://doi.org/10.1093/workar/waab004

Alavi, Z., Alipour, F., & Rafiey, H. (2021). Psychosocial Issues of Retirement in Iran: A Qualitative Study. Iranian Journal of Ageing, 15(4), 396-409. https://doi.org/10.32598/sija.15.4.2879.1 DOI: https://doi.org/10.32598/sija.15.4.2879.1

Anderson, L. B. & Guo, S. J. (2018). The Changing Face of Retirement: Exploring Retirees' Communicative Construction of Tensions through Bridge Employment. Communication Studies, 69(2), 196-212. https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1437056 DOI: https://doi.org/10.1080/10510974.2018.1437056

Arzate, J. G. (1995). Educación de adultos y teorías de enseñanza aprendizaje: un acercamiento desde la sociología del conocimiento. Convergencia Revista de Ciencias Sociales UAEM, 8/9, 67-80. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/9757

Ciuffolini, M. B., Didoni, M., Jure. H., & Piñero, A. (2007). Cine y literatura como elementos para la mediación pedagógica: una experiencia desde la medicina familiar. Archivos en Medicina Familiar, 9(3), 142-145. https://new.medigraphic.com/cgi-bin/resumen.cgi?IDARTICULO=17670

Duque H. & Aristizábal E. T. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo: Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), pp. 1-24. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03 DOI: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2019.01.03

Felippa, M. G., Osorio, R. I., Sabelli, M. J., & Reboredo, S. (2015). El cine y la enseñanza de la enfermería materno infantil: un puente hacia los contenidos. Revista de Medicina y Cine, 11(3), 140-146. https://revistamedicinacine.usal.es/es/volumenes/volumen11/num3/1237

García, J. L., Gallegos, D., Gómez, C., Suberviola, V. J., Blanes, C., & Costa, A. M. (2012). Reconocimiento y cine: nuevas formas de aproximarnos. Revista de Medicina y Cine, 8(1), 19-29. https://revistamedicinacine.usal.es/es/volumenes/volumen8/num1/680

González, L., Lauretti, P., & Flores, Y. (2008). El cine: una estrategia de intervención en orientación educativa. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 6(14), 46-51. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272008000300007

Hale, J. M., Bijlsma, M.J., & Lorenti, A. (2021). Does postponing retirement affect cognitive function? A counterfactual experiment to disentangle life course risk factors. SSM-Population Health, 15, 100855. https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100855 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ssmph.2021.100855

Iacub, R. (2008). Estéticas de la existencia. ¿La vida es bella en la vejez? Revista Perspectivas en Psicología Revista de Psicología y Ciencias Afines, 5(2), 1-18. https://www.researchgate.net/profile/Ricardo_Iacub/publication/289252468_Esteticas_de_la_existencia_La_vida_es_bella_en_la_vejez/links/568ae5f508ae051f9afa8575/Esteticas-de-la-existencia-La-vida-es-bella-en-la-vejez

Klein, A. (2016). Paradigmas en la vejez: homogeneización y transiciones cinematográficas. Comunicación y Sociedad, 26(mayo-agosto), 201-221. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2016000200201 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i26.5443

Knowles, M. S. (2006). Andragogía. El aprendizaje de los adultos. Oxford University Press: Alfaomega.

Kolb, D. (1984). Psicología de las organizaciones: experiencia. México: Prentice Hall.

Londoño, A. M., & Díaz, F. (2019). Postcarrera: una experiencia de los jubilados en trabajos puente. Psicoperspectivas, 18(2), 1-13. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue2-fulltext-1508 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue2-fulltext-1508

Lyotard, J. F. (1989). La fenomenología. Barcelona: Paidós.

Martínez, J. R. (2017). Las personas mayores a través del cine. Gerokomos, 28(2), 56-62. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2017000200056

Martín-García, A. V. (2003). Estilos de aprendizaje en la vejez. Un estudio a la luz de la teoría del aprendizaje experiencial. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38(5), 258-265. https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74896-3 DOI: https://doi.org/10.1016/S0211-139X(03)74896-3

Mc Garvey, C., & O’Neill, D. (2021). Understanding the heterogeneity of ageing through cinema. European Geriatric Medicine, 12, 423–424. https://doi.org/10.1007/s41999-020-00436-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s41999-020-00436-6

Mendieta-Izquierdo, G. & Ramírez-Rodríguez, J. C., & Fuerte, J. A. (2015). La fenomenología desde la perspectiva hermenéutica de Heidegger: una propuesta metodológica para la Salud Pública. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 33(3), 435-443. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=120/12041781014 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v33n3a14

Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass. https://doi.org/10.1177/074171369204200309 DOI: https://doi.org/10.1177/074171369204200309

Pereira, M. C. (2005). Cine y educación social. Revista de Educación, 338(3), 205-228. http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revistaeducacion/numeros-anteriores/2005/re338/re33813.html

Rivas, F. E., & Silva, M. F. (2017). La experiencia en Latinoamérica en el ámbito de las pensiones y jubilaciones como parte del sistema de seguridad social. Actualidad Contable Faces, 20(34), 1-17. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25749951008 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv18msnkb.4

Scolni, M., Lombardo, E., & Polizzi, L. (2016). El cine y la narrativa en la vejez. VII Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/000-044/321.pdf

Splinter, R. (1995). El cine-debate: motor de la conciencia. Ponencia en Santa Fe de Bogotá, 29 de mayo. https://docplayer.es/12954951-El-cine-debate-motor-de-la-conciencia.html

Vazquez, M. (2016). Cine-debate con abordaje filosófico: Hacia la posibilidad de una metodología didáctica. IXTLI - Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 3(5), 139 -151. file:///C:/Users/aagui/Downloads/Dialnet-CinedebateConAbordajeFilosofico-6195223-1.pdf

Aguilera-Velasco, M. de los A., Acosta-Fernández, M., Orozco-Covarrubias, V. H., & Pozos-Radillo, B. E. (2024). Film education for awareness and social empathy in retirees from Guadalajara, México. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, (37), e21313234. https://doi.org/10.25100/prts.v0i37.13234

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2023-09-15
Accepted 2024-03-19
Published 2024-03-22