Main Article Content

Authors

This article presents a characterization of the socioeconomic, demographic, and participatory conditions of children enrolled in the Rehabilitation Unit of Valle del Cauca’s Institute for Deaf and Blind Children (INCS for its Spanish initials), Cali headquarters. In addition to providing clinical visual and auditory health services, this institution has been working for 74 years for the habilitation, rehabilitation and inclusion of children with visual and auditory disabilities in southwestern Colombia.


This characterization was performed on a sample of 196 children, who during the enrollment process provide information on demographic and socioeconomic characteristics, as well as on membership and participation in social networks. The families’ psychosocial risk profile is constructed with this information. Materials and methods. The study is based on secondary data collected by INCS Social Work Department. The socio-demographic, socioeconomic, and family variables are combined to create a risk scale used to guide the institution’s interdisciplinary intervention. Results. A significant proportion of those admitted come from vulnerable socioeconomic areas of the city of Cali and surrounding towns and departments. Our analysis shows that over 95% of people attending the institution are covered by social health insurance. The right to participation is the most frequently affected(63%), followed by the right to development (25%). This research shows that 10% of the boys and girls admitted at are high psychosocial risk but it also highlights that families perceive themselves as objects of intervention rather than active participants in the intervention made by the institution.

Luis Fernando Rendón-Campo, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Médico salubrista. Profesor auxiliar de la Escuela de Salud Pública. Universidad del Valle-Cali, Colombia.

Hilda Patricia Morales-Borja, Instituto para Niños Ciegos y Sordos del Valle del Cauca. Cali, Colombia.

Trabajadora social. Oficina de Trabajo Social. Instituto para Niños Ciegos y Sordos del Valle del Cauca. Cali, Colombia.

Olivia Ramírez-Quenguan, Instituto para Niños Ciegos y Sordos del Valle del Cauca. Cali, Colombia.

Trabajadora social. Oficina de Trabajo Social. Instituto para Niños Ciegos y Sordos del Valle del Cauca. Cali, Colombia.

Acevedo, Jenny Marcela (2012). Condiciones socioeconómicas de familias en contextos de hogares sustitutos. Una problemática latente [en línea]. Disponible en: http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/6338/1/11-%20Condiciones%20socioecon%C3%B3micas%20de%20las%20familias%20en%20contextos%20de%20Hogares%20Sustitutos.%20Una%20probl-em%C3%A1tica%20latente.pdf ISSN 0122- 1213. Consulta: 27 de noviembre de 2013.

América Latina Genera (201). Derechos humanos [en línea]. Disponible en: http://www.americalatinagenera.org/es/index.php?option=com_content&view=article&id=390&Itemid=190. Consulta: 6 de marzo de 2014.

Beck, Elizabeth (2003). La reinvención de la familia. Barcelona: Paidós.

Bresser Pereira, Luis Carlos (1998), La reforma del Estado de los años noventa. Lógica y mecanismos de control, Revista de Ciencias Sociales (Buenos Aires) Vol. 38 N.° 150, pp. 517-550.

Córdoba, Y.; Duitama, M.; Estrada, D.; Rozo, X.; Suárez; J. (2008). Caracterización de las condiciones socioeconómicas y familiares que inciden en la vida académica de los estudiantes del Instituto Técnico Laureano Gómez I. E. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios. Facultad de Ciencias Humanas y sociales. Programa de Trabajo Social.

Menéndez Álvarez-Dardet, Susana; Hidalgo García, María Victoria; Jiménez García, Lucía, Lorence Lara, Bárbara; Sánchez Hidalgo, José (2010). Perfil psicosocial de familias en situación de riesgo. Un estudio de necesidades con usuarias de los Servicios Sociales Comunitarios por razones de preservación familiar. Anales de Psicología [en línea]. Disponible en: http://estudiosterritoriales.org/articulo.oa?id=16713079023. Consulta: 26 de marzo de 2014.

Monroy, Idalid (2005). Cambios de enfoque en la intervención social, la perspectiva de derechos. [en línea]. Disponible en: http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/tsocial/article/view/8475/9119. Consulta: 24 de febrero de 2014.

Presidencia de la República. Ley 1098 de 2006 [versión electrónica]. Disponible en: http://www.unicef.org.co/ley/2.htm. Consulta: 27 de febrero de 2014.

Sanhueza, Andrea (2002), Los derechos ciudadanos. En: ¿Se protegen en Chile los derechos ciudadanos? Capítulo Chile del Ombusdman, Defensor del Pueblo. Foro público desarrollado en agosto del 2002, Santiago de Chile.

Tenorio, María Cristina (2007). Aportes de la psicología cultural para comprender la violencia intrafamiliar. En: Memorias del foro Familia y convivencia: hacia la construcción de una política pública de convivencia familiar en Cali. Cali: Alcaldía de Santiago de Cali y Universidad de San Buenaventura, pp. 67-80.

Rendón-Campo, L. F., Morales-Borja, H. P., & Ramírez-Quenguan, O. (2014). Characterization of the population with visual and auditory disabilities enrolled in the Rehabilitation Unit of Valle del Cauca’s Instituto para Niños Ciegos y Sordos. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, (19), 463–481. https://doi.org/10.25100/prts.v0i19.982

Downloads

Download data is not yet available.