Main Article Content

Authors

The objective of this text is to provide information and data regarding Autism Spectrum Disorder, a condition that has increased significantly today, in addition to distinguishing the importance of support networks in this case the family and the impact on its dynamics of having a member with ASD. Highlighting conceptual and intervention aspects of the discipline of social work from the family, social and educational context, through recommendations that favor human rights, quality of life, and adequate care. Concluding that the present dissertation offers guidelines for the generation of models of care and intervention of ASD at first, and likewise contributes to the generation of actions, aimed at the prevention of discriminatory, negligent or aggressive practices during the interaction of children with the presence of any disability, condition, disorder and/or comorbidity.

Gabriela Elisa Carranza-Valdez, Universidad Autónoma de Coahuila. Saltillo, México

Doctor in Social Sciences with an emphasis on Vulnerable Groups from the Universidad Autónoma de Coahuila. Social Worker in Special Education at the Secretaría de Educación.

Jesús Acevedo-Alemán, Universidad Autónoma de Coahuila. Saltillo, México

Doctor in Philosophy with orientation in Social Work and Comparative Social Welfare Policies. Graduate in Social Work.

Anthony, N., & Campbell, E. (2020). Promoting collaboration among special educators, social workers, and families impacted by autism spectrum disorders. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 4(3), 319-324. https://doi.org/10.1007/s41252-020-00171-w DOI: https://doi.org/10.1007/s41252-020-00171-w

Asociación Americana de Psiquiatría [APA]. (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. Asociación Americana de Psiquiatría.

Asociación Americana de Psiquiatría [APA]. (2018). Suplemento del Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales 5ta edición (DSM-5). American Psychiatric Association.

Baña-Castro, M. (2015). El rol de la familia en la calidad de vida y la autodeterminación de las personas con trastorno del espectro del autismo. Ciencias Psicológicas 9(2), 323-336. http://www.scielo.edu.uy/pdf/cp/v9n2/v9n2a09.pdf DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v9i2.623

Bishop-Fitzpatrick, L., Dababnah, S., Baker-Ericzén, M. J., Smith, M. J., & Magaña, S. M. (2019). Autism spectrum disorder and the science of social work: A grand challenge for social work research. Social work in mental health, 17(1), 73-92. https://doi.org/10.1080/15332985.2018.1509411 DOI: https://doi.org/10.1080/15332985.2018.1509411

Carrascón-Carabantes, C (2016). Señales de alerta de los trastornos del espectro autista. En AEPap (Ed.), Curso actualización autismo (pp. 95-98). Lua ediciones.

Casey, L. B., & Elswick, S. E. (2011). The social worker's role in the assessment of autism spectrum disorder. Children & Schools, 33(3), 176-183. https://doi.org/10.1093/cs/33.3.176 DOI: https://doi.org/10.1093/cs/33.3.176

Celis-Alcalá, G. y Ochoa-Madrigal, M. G. (2022). Trastorno del espectro autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina, 65(1), 7-20. https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.1.02 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.1.02

Consejo General de Trabajo Social. (2012) Código Deontológico del Trabajo Social. Consejo General de Trabajo Social.

Cuevas-Gordo, D (2016). Trastorno del Espectro Autista: Trabajo Social y Recursos En La Ciudad de Valladolid [Trabajo de pregrado, Universidad de Valladolid]. Archivo digital. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/19446/TFG-G1861.pdf;jsessionid=19F897CAE024D69E1E50931683D99DAE?sequence=1

Dababnah, S., Parish, S. L., Brown, L. T., & Hooper, S. R. (2011). Early screening for autism spectrum disorders: A primer for social work practice. Children and Youth Services Review, 33(2), 265-273. https://ideas.repec.org/a/eee/cysrev/v33y2011i2p265-273.html DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.09.009

Del Valle, M., García-Pérez, A., y Losada del Pozo, R. (2022). Trastornos del espectro del autismo. Asociación española de pediatría, 1, 75-83. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/08.pdf

Estatista. (2022). Número de niños con trastorno del espectro autista por cada 10.000 en países seleccionados del mundo en 2022. https://es.statista.com/estadisticas/1225748/prevalencia-del-autismo-en-ninos-en-paises-seleccionados-del-mundo/

González-Casado, F., Martínez-Lorca, M., Criado-Álvarez, J. J., Romo, R. A., y Martínez-Lorca, A. (2024). Análisis del impacto emocional en familias con hijos/as con un diagnóstico de discapacidad. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 11(2), 135-148. https://www.cedid.es/redis/index.php/redis/article/view/956 DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.11.02.08

González-Pérez, C. (2020). Trabajo Social con personas con Trastorno del Espectro Autista y sus familias [Trabajo de pregrado. Universidad de Jaén]. Archivo digital. https://crea.ujaen.es/handle/10953.1/13169

Gutiérrez-Capulín, R., Diaz-Otero, K. Y., y Román-Reyes, R, P. (2016). El concepto de familia en México: una revisión desde la mirada antropológica y demográfica. Ciencia ergo sum, 23(3), 01-17. https://cienciaergosum.uaemex.mx/article/view/7364

Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2021). Estadísticas a propósito del día internacional de las personas con discapacidad (datos nacionales). https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2021/EAP_PersDiscap21.pdf

Lavado-Candelario, S., y Muñoz-Silva, A. (2023). Impacto en la familia del diagnóstico de Trastorno del espectro del autismo (TEA) en un hijo: una revisión sistemática. Análisis y modificación de conducta, 49(180), 3-53. https://doi.org/10.33776/amc.v49i180.7652 DOI: https://doi.org/10.33776/amc.v49i180.7652

Lord, C., Elsabbagh, M., Baird, G., & Veenstra-Vanderweele, J. (2018). Autism spectrum disorder. The lancet, 392(10146), 508-520. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31129-2 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)31129-2

Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P., Risi, S., Gotham, K. B., Luyster, R., y Guthrie, W. (2015). ADOS-2. Escala de observación para el Diagnóstico del Autismo - 2. Manual (parte 1): modulos 1-4. (T. Luque, Trad.). Tea ediciones.

Martins-De Sousa, J. y Ramallo-Verissimo, M. (2015). Desarrollo infantil: análisis de un nuevo concepto. Revista. Latino-America. Enfermagem, 23(6). 1097-1104. https://doi.org/10.1590/0104-1169.0462.2654 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-1169.0462.2654

Medina-Alva, M., Caro-Kanh, I., Muñoz-Huerta, P., Leyva-Sanchéz, J., Moreno-Calixto, J., y Vega-Sánchez, S, M. (2015). Neurodesarrollo infantil: características normales y signos de alarma en el niño menor de cinco años. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 32(3), 565-573. https://rpmesp.ins.gob.pe/index.php/rpmesp/article/view/1693 DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2015.323.1693

Mira, Á., Berenguer, C., Baixauli, I., Roselló, B., y Miranda, A. (2019). Contexto familiar de niños con autismo: implicaciones en el desarrollo social y emocional. Medicina (Buenos Aires), 79(1), 22-26. https://www.medicinabuenosaires.com/revistas/vol79-19/s1/Pags.22-26Mira.pdf

Naciones Unidas. (2024). Día Mundial de Concienciación sobre el Autismo 2024. https://www.un.org/es/observances/autism-day

Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2023). Autismo. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

Pérez-Murcia, N. (2015). Trabajo Social con personas con trastorno del espectro autista [Trabajo de pregrado, Universidad de La Laguna]. Archivo digital. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/1180/TRABAJO%20SOCIAL%20CON%20PERSONAS%20CON%20TRASTORNO%20DEL%20ESPECTRO%20AUTISTA.pdf;sequence=1

Sánchez-Raya, M. A., Martínez-Gual, E., Moriana-Elvira, J. A., Luque-Salas, B., y Alós-Cívico, F. (2015). La atención temprana en los trastornos del espectro autista (TEA). Psicología educativa, 21(1), 55-63. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.04.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.04.001

Santiago-Fernández, F. (2018). Intervención social con niñas y niños diagnosticados con el Trastorno del Espectro Autista y sus familias. Voces Desde El Trabajo Social, 6(1), 202-223. https://doi.org/10.31919/voces.v6i1.129 DOI: https://doi.org/10.31919/voces.v6i1.129

Santiago-Fernández, F. (2019). El Trabajo Social y el Autismo (TEA). Un enfoque en la Familia. Lulu.com

Soriano-Valdemoros, R. M. (2015). Trabajo Social y Autismo: enfoque del Trabajo Social en la asociación riojana para el autismo [Tesis de pregrado, Universidad de la Rioja]. Archivo digital. https://docplayer.es/23296719-Trabajo-fin-de-grado-trabajo-social-y-autismo-enfoque-del-trabajo-social-en-la-asociacion-riojana-para-el-autismo.html

Teletón (2024, 26 de marzo). Panorama del autismo en México y el mundo. Capacidad sin límites. https://teleton.org/panorama-del-autismo-en-mexico-y-el-mundo/

Velarde-Inchaustegui, M., Ignacio-Espiritu, M. E., y Cárdenas-Soza, A. (2021). Diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista-TEA, adaptándonos a la nueva realidad, Telesalud. Revista de Neuro-Psiquiatría, 84(3), 175-182. http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v84i3.4034 DOI: https://doi.org/10.20453/rnp.v84i3.4034

Yo también (2021, 7 abril). El Trastorno del Espectro Autista en cifras y datos. https://www.yotambien.mx/actualidad/el-trastorno-del-espectro-autista-en-cifras-y-datos

Carranza-Valdez, G. E., & Acevedo-Alemán, J. (2025). Autism Spectrum Disorder and the impact it has on family dynamics. Social Work Intervention. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, (39), e20213812. https://doi.org/10.25100/prts.v0i39.13812

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2024-04-15
Accepted 2024-11-06
Published 2025-01-01