Main Article Content

Authors

The experiences of institutionalized children are diverse, but there is little documentation regarding the post-exit experiences that have had people who spent their childhood in a State residence.


The aim of this paper is to analyze experiences in closed residences, from the perspective of men and women who have left residential care and are currently consolidating their professional and/or educational careers. We used the biographical method with a focus on the experience of being institutionalized and the post-institutional career. The main findings show that the institutionalization of children causes feelings of abandonment and pain during the process of family separation. Both positive and negative evaluations are observed during the stay in the institution. The process of leaving is usually solitary and unaccompanied by the institution. These people have to deal with an environment without support networks and carry a social stigma that causes a greater mental burden for each of them.

Cristian Segura-Carrillo, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.  

Trabajador Social, Magister en Trabajo Social y Políticas Sociales; Magíster en Docencia para la Educación Superior, Profesor Asistente, Departamento de Trabajo Social, Universidad de Concepción. Concepción, Chile.  

Zandibell Alejandra Quintanilla-Castro, Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile.

Terapeuta Ocupacional. Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile.

Diego Gabriel Barría-Menares, Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile.

Magíster en Gestión Estratégica en Salud. Terapeuta Ocupacional. Docente de Planta Escuela de Terapia Ocupacional, Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile.

Daniela Seguel-Meriño, Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile. 

Estudiante Terapia Ocupacional. Escuela de Terapia Ocupacional, Universidad Santo Tomás. Concepción, Chile. 

Acosta, A., y Aliaga, S. (2020). Consejo consultivo egresados/as del servicio nacional de menores. Observatorio para la Confianza; Colunga. https://www.paralaconfianza.org/wp-content/uploads/2021/05/Informe-8-Consejo-Consultivo-Egresado-del-Servicio-Nacional-de-Menores.pdf

Aldeas Infantiles SOS. (2016). El egreso de adolescentes y jóvenes del sistema de protección. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/Youth/AldeasInfantiles_SOS_Uruguay.pdf

Álvarez-Chuart, J. (2012). Niños y niñas egresados de la red de protección de SENAME que ingresan a medidas de justicia juvenil. Revista Señales, 5(9), 7–18. https://www.sename.cl/wsename/otros/senales_09/senales_09_jorge_alvarez.pdf

American Occupational Therapy Association [AOTA]. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Sup. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001

Barros-Tapia, S., Figueroa-Burgos, C., Hidalgo-Beltrán, L., Llanos-Castro, F., Naranjo-Figueroa, C., Ocampo-Alegría, N., Riquelme-Gajardo, M. P., Rodríguez-Barría, C., Vega-Neira, C., y Vera-Muñoz, J. (2020). Marco de trabajo para la práctica de terapia ocupacional: Dominio y Proceso. Cuarta Edición - 2020. Centro de Estudiantes 2020 de Terapia Ocupacional de la Universidad San Sebastián. https://www.studocu.com/es/document/universidad-de-burgos/recursos-y-herramientas/aota-2020-espanol-4a-edicion-marco-de-trabajo-para-la-practica-profesional-en-terapia-ocupacional/24610093

Beltrán, C., Heffes, A., Surge, I., Laxalt, I., & Beltrán, D. A. (2020). Metodología de la investigación: Enfoques estadístico, biográfico y de conversación grupal. https://www.academia.edu/45542039/LIBRO_METODOLOGIA_ENFOQUE_ESTADISTICO_BIOGRAFICO_Y_DE_CONVERSACION_GRUPAL

Bertaux, D. (2005). Los relatos de Vida: Perspectiva etnosociológica. Ediciones Bellaterra.

Burdiles-Nazal, S. S., Gatica-Melgarejo, N. E., y Navarrete-Vargas, C. A. (2017). Infancia institucionalizada: Vivencias de la relación vincular desde la perspectiva de un grupo de educadores / as de trato directo (ETD) hacia niños, niñas y adolescentes (NNA) que pertenecen a instituciones de la red SENAME. [Trabajo de pregrado, Universidad del Bío-Bío, Chile]. Archivo digital. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2462/1/Burdiles%20Nazal%2c%20Scottie%20Stefania.pdf

Colombres-Sopaga, N. (2016). La institucionalización de niños, niñas y adolescentes ¿Protección y promoción de derechos o estigmatización social? El caso de Catamarca, 2016. [Tesis de Maestría, FLACSO Argentina]. Archivo digital. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/16316/2/TFLACSO-2020NCS.pdf

Díaz-Prieto, C., y García-Sánchez, J. N. (2019). Influencia de las experiencias vitales sobre la calidad de vida percibida de adultos y mayores. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 321-328. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1648

Elder, G. H., Johnson, M. K., & Crosnoe, R. (2003). The emergence and development of life course theory. In J. T. Mortimer & M. J. Shanahan (Ed.), Handbook of the Life Course (pp. 3-19). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-306-48247-2_1

Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación cualitativa. Ediciones Morata. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2020/06/Flick.Disen%CC%83oInvestigacionCualitativa.PR_.pdf

Goffman, E. (2006). Estigma: La identidad deteriorada. Amorrortu.

López, M., Santos, I., Bravo, A., y Del Valle, J. F. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Revisión de la investigación y respuestas. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(1), 187-196. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542

López-Laurie, M. C., y Prieto-Gómez, L. R. (2004). Abandono infantil: una mirada desde el psicoanálisis [Trabajo de pregrado, Universidad Academia Humanismo Cristiano]. Archivo digital. http://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/bitstream/handle/123456789/722/tpsico111.pdf?sequence=1

Mallimaci, F., y Giménez-Béliveau, V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. En I. Vasilachis De Gialdino (Coord.), Estrategias de Investigación cualitativa (pp. 175-212). Gedisa. http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/Estrategias-de-la-investigacin-cualitativa-1.pdf

Mayer, K. U. (2004). Whose Lives? How History, Societies, and Institutions Define and Shape Life Courses. Research in Human Development, 1(3), 161-187. https://doi.org/10.1207/s15427617rhd0103_3

Muñiz-Terra, L. (2011). Enfoque biográfico y curso de vida: Perspectivas teórico-metodológicas para la investigación con historias de vida. Seminario - Programa 2011. Universidad Nacional de la Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.7477/pp.7477.pdf

Muñiz-Terra, L., & Verd, J. M (2021). Theoretical-methodological elements for comparative analysis of social inequalities in life courses. En P. López-Roldán y S. Fachelli (Eds.), Towards a Comparative Analysis of Social Inequalities between Europe and Latin America (pp. 295-329). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48442-2

Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G., y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa Aquichan, 12(3), 263-274. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5

Rodríguez, R., Henderson, M., Marchant, M., Muñoz, M. M., y Álvarez, J. (2018). Antecedentes sobre la situación y el proceso de egreso de jóvenes que han recibido cuidados alternativos en Chile. En M. Incarnato, A. Segade, L. López-Villareal (Comps.), Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en América Latina: Una mirada sobre sus trayectorias hacia la vida independiente (pp. 40-57). Universidad de Monterrey. http://redegresadoslatam.org/wp-content/uploads/2018/08/Adolescentes-y-jovenes-sin-cuidados-parentales-en-America-latina.pdf

Servicio Nacional de Menores de Chile [SENAME]. (2016). Protocolos de actuación para Residencias de Protección de la Red Colaboradora de SENAME. https://www.sename.cl/wsename/p7_05-04-2018/protocolos-2016.pdf

Servicio Nacional de Menores de Chile [SENAME]. (2022). Nuestra institución. https://www.sename.cl/web/index.php/nuestra-institucion/.

Turmequé-Turriago, A. C., Velandia-Paredes, A. C., y Vergel-Rodríguez, M. (2019). Recordando el mañana: experiencias de jóvenes egresados del sistema de protección [Trabajo de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Archivo digital. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46537/Andrea%20Turmeque%2c%20Andrea%20Velandia%2c%20Manuela%20Vergel%2c%202019.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Segura-Carrillo, C., Quintanilla-Castro, Z. A., Barría-Menares, D. G., & Seguel-Meriño, D. (2023). Occupational experiences of people who during their childhood and/or adolescence were in residences of the ex-SENAME in Chile. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, (36), e20312533. https://doi.org/10.25100/prts.v0i36.12533

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2022-10-29
Accepted 2023-05-02
Published 2023-05-09