Occupational experiences of people who during their childhood and/or adolescence were in residences of the ex-SENAME in Chile
Main Article Content
The experiences of institutionalized children are diverse, but there is little documentation regarding the post-exit experiences that have had people who spent their childhood in a State residence.
The aim of this paper is to analyze experiences in closed residences, from the perspective of men and women who have left residential care and are currently consolidating their professional and/or educational careers. We used the biographical method with a focus on the experience of being institutionalized and the post-institutional career. The main findings show that the institutionalization of children causes feelings of abandonment and pain during the process of family separation. Both positive and negative evaluations are observed during the stay in the institution. The process of leaving is usually solitary and unaccompanied by the institution. These people have to deal with an environment without support networks and carry a social stigma that causes a greater mental burden for each of them.
- Independence
- Social vulnerability
- Child institutionalization
Acosta, A., y Aliaga, S. (2020). Consejo consultivo egresados/as del servicio nacional de menores. Observatorio para la Confianza; Colunga. https://www.paralaconfianza.org/wp-content/uploads/2021/05/Informe-8-Consejo-Consultivo-Egresado-del-Servicio-Nacional-de-Menores.pdf
Aldeas Infantiles SOS. (2016). El egreso de adolescentes y jóvenes del sistema de protección. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Issues/Youth/AldeasInfantiles_SOS_Uruguay.pdf
Álvarez-Chuart, J. (2012). Niños y niñas egresados de la red de protección de SENAME que ingresan a medidas de justicia juvenil. Revista Señales, 5(9), 7–18. https://www.sename.cl/wsename/otros/senales_09/senales_09_jorge_alvarez.pdf
American Occupational Therapy Association [AOTA]. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy, 74(Sup. 2), 7412410010. https://doi.org/10.5014/ajot.2020.74S2001
Barros-Tapia, S., Figueroa-Burgos, C., Hidalgo-Beltrán, L., Llanos-Castro, F., Naranjo-Figueroa, C., Ocampo-Alegría, N., Riquelme-Gajardo, M. P., Rodríguez-Barría, C., Vega-Neira, C., y Vera-Muñoz, J. (2020). Marco de trabajo para la práctica de terapia ocupacional: Dominio y Proceso. Cuarta Edición - 2020. Centro de Estudiantes 2020 de Terapia Ocupacional de la Universidad San Sebastián. https://www.studocu.com/es/document/universidad-de-burgos/recursos-y-herramientas/aota-2020-espanol-4a-edicion-marco-de-trabajo-para-la-practica-profesional-en-terapia-ocupacional/24610093
Beltrán, C., Heffes, A., Surge, I., Laxalt, I., & Beltrán, D. A. (2020). Metodología de la investigación: Enfoques estadístico, biográfico y de conversación grupal. https://www.academia.edu/45542039/LIBRO_METODOLOGIA_ENFOQUE_ESTADISTICO_BIOGRAFICO_Y_DE_CONVERSACION_GRUPAL
Bertaux, D. (2005). Los relatos de Vida: Perspectiva etnosociológica. Ediciones Bellaterra.
Burdiles-Nazal, S. S., Gatica-Melgarejo, N. E., y Navarrete-Vargas, C. A. (2017). Infancia institucionalizada: Vivencias de la relación vincular desde la perspectiva de un grupo de educadores / as de trato directo (ETD) hacia niños, niñas y adolescentes (NNA) que pertenecen a instituciones de la red SENAME. [Trabajo de pregrado, Universidad del Bío-Bío, Chile]. Archivo digital. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2462/1/Burdiles%20Nazal%2c%20Scottie%20Stefania.pdf
Colombres-Sopaga, N. (2016). La institucionalización de niños, niñas y adolescentes ¿Protección y promoción de derechos o estigmatización social? El caso de Catamarca, 2016. [Tesis de Maestría, FLACSO Argentina]. Archivo digital. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/bitstream/10469/16316/2/TFLACSO-2020NCS.pdf
Díaz-Prieto, C., y García-Sánchez, J. N. (2019). Influencia de las experiencias vitales sobre la calidad de vida percibida de adultos y mayores. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 321-328. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1648
Elder, G. H., Johnson, M. K., & Crosnoe, R. (2003). The emergence and development of life course theory. In J. T. Mortimer & M. J. Shanahan (Ed.), Handbook of the Life Course (pp. 3-19). Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-0-306-48247-2_1
Flick, U. (2015). El Diseño de Investigación cualitativa. Ediciones Morata. https://edmorata.es/wp-content/uploads/2020/06/Flick.Disen%CC%83oInvestigacionCualitativa.PR_.pdf
Goffman, E. (2006). Estigma: La identidad deteriorada. Amorrortu.
López, M., Santos, I., Bravo, A., y Del Valle, J. F. (2013). El proceso de transición a la vida adulta de jóvenes acogidos en el sistema de protección infantil. Revisión de la investigación y respuestas. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(1), 187-196. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.130542
López-Laurie, M. C., y Prieto-Gómez, L. R. (2004). Abandono infantil: una mirada desde el psicoanálisis [Trabajo de pregrado, Universidad Academia Humanismo Cristiano]. Archivo digital. http://bibliotecadigital.academia.cl/xmlui/bitstream/handle/123456789/722/tpsico111.pdf?sequence=1
Mallimaci, F., y Giménez-Béliveau, V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. En I. Vasilachis De Gialdino (Coord.), Estrategias de Investigación cualitativa (pp. 175-212). Gedisa. http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/103/2013/03/Estrategias-de-la-investigacin-cualitativa-1.pdf
Mayer, K. U. (2004). Whose Lives? How History, Societies, and Institutions Define and Shape Life Courses. Research in Human Development, 1(3), 161-187. https://doi.org/10.1207/s15427617rhd0103_3
Muñiz-Terra, L. (2011). Enfoque biográfico y curso de vida: Perspectivas teórico-metodológicas para la investigación con historias de vida. Seminario - Programa 2011. Universidad Nacional de la Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.7477/pp.7477.pdf
Muñiz-Terra, L., & Verd, J. M (2021). Theoretical-methodological elements for comparative analysis of social inequalities in life courses. En P. López-Roldán y S. Fachelli (Eds.), Towards a Comparative Analysis of Social Inequalities between Europe and Latin America (pp. 295-329). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-48442-2
Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G., y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa Aquichan, 12(3), 263-274. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5
Rodríguez, R., Henderson, M., Marchant, M., Muñoz, M. M., y Álvarez, J. (2018). Antecedentes sobre la situación y el proceso de egreso de jóvenes que han recibido cuidados alternativos en Chile. En M. Incarnato, A. Segade, L. López-Villareal (Comps.), Adolescentes y jóvenes sin cuidados parentales en América Latina: Una mirada sobre sus trayectorias hacia la vida independiente (pp. 40-57). Universidad de Monterrey. http://redegresadoslatam.org/wp-content/uploads/2018/08/Adolescentes-y-jovenes-sin-cuidados-parentales-en-America-latina.pdf
Servicio Nacional de Menores de Chile [SENAME]. (2016). Protocolos de actuación para Residencias de Protección de la Red Colaboradora de SENAME. https://www.sename.cl/wsename/p7_05-04-2018/protocolos-2016.pdf
Servicio Nacional de Menores de Chile [SENAME]. (2022). Nuestra institución. https://www.sename.cl/web/index.php/nuestra-institucion/.
Turmequé-Turriago, A. C., Velandia-Paredes, A. C., y Vergel-Rodríguez, M. (2019). Recordando el mañana: experiencias de jóvenes egresados del sistema de protección [Trabajo de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Archivo digital. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/46537/Andrea%20Turmeque%2c%20Andrea%20Velandia%2c%20Manuela%20Vergel%2c%202019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Downloads
Accepted 2023-05-02
Published 2023-05-09

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.