La dimensión pedagógica de la intervención del Trabajo Social
Main Article Content
The article proposes to advance the debate about the pedagogical dimension of Social Work. It is recognized in the Social Work potential teaching that not all times is visible and in that sense there is a need for more visible, assuming the pedagogical theories as the guide for professional action.
- social Intervention
- Social Work
- social pedagogy
- popular education
- unreliable education.
BERSTEIN, Basil (2000). Hacia una sociología del discurso pedagógico. Cooperativa editorial magisterio. Colección seminarium. Bogotá.
BRUNER, Jerome (1997). Educación, puerta dela cultura. Editorial Visor. Bogotá.
CARDARELLLI, Graciela y ROSELNDFELD, Mónica (2000). Con Las mejores intenciones. Acerca de la relación entre el estado pedagógico y los agentes sociales. Ed. Paidós. Buenos Aires.
CARIDGE José Antonio (2005). Las fronteras de la pedagogía Social. Perspectiva científica e histórica. Gedisa editorial.
DÍAZ, Mario (1993). Aproximaciones al campo intelectual de la educación. Texto sin referencia.
DUQUE DAZA, Javier (1996). Algunas consideraciones acerca del quehacer del Trabajo Comunitario. Ponencia al seminario de Desarrollo Comunitario. Cartagena.
EVANS, David (1981). The planning of nonformal education. UNESCO, Paris.
FLOREZ, Rafael (1999). Evaluación Pedagógica y cognición. Teorías pedagógicas y prácticas educativas. Estudios de los modelos pedagógicos. McGraw-Hill, Bogotá.
FLOREZ, Rafael (1999). Hacia una pedagogía del conocimiento. McGraw-Hill, Bogotá.
FREIRE, Paulo (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores, México.
FREIRE, Paulo (1993). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores, Madrid.
HLEAP Borrero, José (2005). Violencia y Convivencia: Un Escenario Emergente de Educación Popular. Borrador para la discusión, inédito.
LANDER, Edgardo (2003). “Ciencias sociales, saberes coloniales y eurocéntricos”. En: La colonialidad del saber. Eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. CLACSO, UNESCO. Buenos Aires.
MARTÍNEZ, Silvana, AGÜERO, Juan (2003). “La Educación Popular como instrumento metodológico en la formación profesional del Trabajador Social”. En http://www.ts.ucr.ac.cr/reco-05.htm
MARTINIC, Sergio (2004). “La dimensión pedagógica de las políticas sociales. El aporte de la educación popular”. En: Revista la piragua, No. 21 CEAAL México.
MEJÍA, Marco Raúl, y AWAD, Ma. Inés (2002). La Educación Popular como campo del saber práctico. Educación Popular hoy en tiempos de globalización. Ediciones Aurora, Bogotá. 40
ORTEGA, José Esteban (1997). Pedagogía Social. Ariel Educación, Barcelona.
PETRUS, Antonio (2000). Los ámbitos de la educación social. Paidós, Barcelona.
SARRAMONA, Jaume y otros (1998). Educación No formal. Ariel Educación, Barcelona.
SUAREZ Salas, Virgilio (2008). El currículo oculto como estrategia académica. www.monografias.com/trabajos17/curriculum-oculto-estrategia/curriculumoculto-
estrategia.shtml - 96.
TRILLA Bernet, Jaume (1993). Otras educaciones. Barcelona: Anthropos, Universidad Pedagógica nacional, México.
YUDICE, George (2002). El recurso de la cultura. Gedisa Editorial, Barcelona.
Downloads
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.