Teachers in the Colombian rural context: narratives that configure identities
Keywords:
Narratives, Identity, Rural context, Teachers, Early childhoodMain Article Content
Giving meaning to the narratives of teachers who live in rural contexts becomes an opportunity to read and understand the elements that make up their identities and how they participate in pedagogical practices. This article derived from an investigation aims to contrast narratives of identity that focus on the recognition of the role of teachers in rural contexts from an interpretive perspective regarding the stories of one group of students who advance their academic training of the Bachelor of Early Childhood Education in two locations of the Universidad Minuto de Dios, Colombia. Methodologically, the use of narratives was considered a dialogical source that contributes to recapitulating experiences framed under a personal and pedagogical character associated with temporal factors, thus allowing sequences, narrative strength, and discourses that outline their identity traits. The article deals with the origins and contexts where teachers work, including the importance of memories linked to the arrival to teaching, and a look at the factors that participate in the construction of identities. In short, the narrative is viewed as a relevant possibility for doing and thinking about educational research, considering the construction of identities as a reflexive axis in the training of teachers.
Arias-Gaviria, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y Ciudad, (33), 53-62. doi: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
Borja-Maturana, M. (2011). La narrativa como instrumento para la reflexión educativa. Revista Educación y Pedagogía, 23(61), 171-183. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14030
Castro, H. (2010). Formación de maestros y maestras: rostros del pasado que permanecen y reconfiguran la profesión docente. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 557-576. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v8n1/v8n1a26.pdf
Congreso de la Republica de Colombia. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]. DO.: 41.214.
Echavarría, C. V., Vanegas-García, J. H., González-Meléndez, L., y Bernal-Ospina, J. S. (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, (79), 15-40. doi: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2
Falcón-Linares, C., y Arraiz-Pérez, A. (2019). Construcción de identidad profesional docente durante la formación inicial como maestros. Revista Complutense de Educación, 31(3), 329-340. doi: https://doi.org/10.5209/rced.63374
Ferrarotti, F. (2007). Las historias de vida como método. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 14(44), 15-40. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/105/10504402.pdf
Gajardo-Asbún, K. (2019). Estado del arte sobre identidad docente: investigación de experiencias de profesores en formación y en ejercicio. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 79-93. doi: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.217
Gallardo-Nieto, N., y Vásquez-Atochero, A. (2016). ¿Por qué ser maestro? Motivaciones y expectativas del estudiante de Magisterio. Revista de Estudios Extremeños, 72(3), 1661-1696. Recuperado de https://www.dip-badajoz.es/cultura/ceex/reex_digital/reex_LXXII/2016/T.%20LXXII%20n.%203%202016%20sept.-dic/86820.pdf
Gamboa-Robles, M., y Yáñez-Quijada, A. I. (noviembre, 2017). Factores que influyen a elegir la docencia sin formación inicial. En Congreso Nacional de Investigación Educativa. Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE), San Luis Potosí, México. Recuperado de https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1483.pdf
Guzmán-Palacios, L. (2017). La construcción de la identidad profesional docente. Estudio cualitativo sobre la construcción de la identidad profesional de los estudiantes de pedagogía en programas de formación inicial de profesores de carácter público y privado (Tesis doctoral). Universidad de Girona, Departament de Psicologia. Gerona, España. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/482110
Jiménez-Reyes, K. (2019). La identidad cultural en el proceso educativo, un pilar fundamental de los Maestros indígenas Nasa (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10338
López-Ramírez, L. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación (51), 138-159. doi: https://doi.org/10.17227/01203916.7687
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2018). Plan especial de educación rural. Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
Nieva-Chaves, J., y Martínez-Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/449
Porta, L., y De Laurentis, C. (2020). Docentes Formadores en clave metafórica: relatos en busca de palabras que expresan identidad. Márgenes. Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 152-171. doi: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8802
Quintero-Mejía, M. (2018). Usos de las narrativas, epistemologías y metodologías: Aportes para la investigación. Editorial: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/usos_de_las_narrativas_epistemologias_y_metodologias_aportes_para_la_investigacion.pdf
Romero-Sánchez, E., Gil-Martínez, L., y Almagro-Duran, E. (2020). La vocación en la identidad del maestro de Educación Infantil: una revisión de la última década. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(7), 108-126. doi: http://dx.doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.11040709
Sánchez-García, J., y Hakím, N. (2014). ¿Qué significa ser joven? Reflexión teórica desde dos ejemplos etnográficos. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 19(2) 43-57. Recuperado de https://raco.cat/index.php/QuadernseICA/article/view/292819.
Torres-Rubiano, O. (2018). Las representaciones de la identidad del estudiante: perspectivas de dos comunidades lingüístico-culturales. Revista Colombiana de Educación, (77), 151-182. doi: https://doi.org/10.17227/rce.num77-7464
Vera-Márquez, Á. V., González, M. I., y Duque-Aristizábal, C. P. (2018). Escuela e identidad social. Comprensión y acción de procesos de inclusión social. Revista Aletheia, 10(1), 174-193. doi: https://doi.org/10.11600/21450366.10.1aletheia.174.193

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.