Professional Action of the Center for Social Intervention and Attention (CIAS) of the Social Work Career of the Adventist University of Chile from the Perspective of Institutional and Community Actors
Main Article Content
The study describes the professional action of CIAS from the perspective of institutional and community stakeholders involved. Using a qualitative approach, with an exploratory-descriptive scope, it addresses the positioning of the CIAS in the community, the approaches and intervention models employed and a reflection regarding the theoretical-methodological orientation of its actions. Through documentary review techniques, semi-structured interviews, focus groups and eco-maps, the experience of managers, academics, students, alumni and community leaders is collected. Regarding the findings, the CIAS has established a significant connection with six neighborhood councils, achieving recognition and collaboration with community leaders. The low population density and face-to-face relations have favoured the CIAS´s engagement. The Seventh day Adventist religion plays an important role in helping to shape the community identity, strengthening the CIAS mission of promoting a Christian-biblical worldview.
The intervention levels with which the CIAS works are individual-family, the group and community, but the adequacy of these levels to the characteristics of each locality is questioned. There is a trend towards welfare assistance and a lack of medium and long-term strategy. The documentary review reveals a deficiency of detailed records, making it difficult to analyze the use of models and theories. However, a declarative use of models was identified, particularly in the diagnosis stage, establishing a challenge to the methodological theoretical underpinning of professional action.
- Community action
- Social Work
- Internship student
Bryant, L. & Williams, C. (2020). Place and space in social work. Qualitative Social Work, 19(3), 321-336. https://doi.org/10.1177/1473325020918794 DOI: https://doi.org/10.1177/1473325020918794
Burbano-Cerón, M. H., Manco-Lozano, B. A., y Bastidas-Rivera, S. (2021). Tensiones y soportes en el proceso de formación académica de los estudiantes de Trabajo Social en una universidad pública del suroccidente colombiano. Cuadernos de Trabajo Social, 34(2), 431-455. https://doi.org/10.5209/cuts.71288 DOI: https://doi.org/10.5209/cuts.71288
Castañeda-Meneses, P. (2014). Propuestas Metodológicas para Trabajo Social en Intervención Social y Sistematización: cuaderno metodológico. Universidad de Valparaíso. https://repositoriobibliotecas.uv.cl/items/3deea66b-b638-4329-aa50-a7cc9491651e
Di Virgilio, M. (2021). Participación social y gestión del hábitat: formas y tipos de participación en la experiencia de América Latina. Postdata, 26(1), 11-46. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1851-96012021000100011
Díaz-Bravo, L., Torruco-García, U., Martínez-Hernández, M., y Varela-Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en educación médica, 2(7), 162-167. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000300009 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72706-6
Donoso, P., Rico, N., y Castro, E. (2016). Creencias y concepciones de profesores chilenos sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 76-97 https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/52092 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v20i2.10409
Fallas-Jiménez, Y. (2009). Trabajo social, formación profesional y categoría trabajo. Revista Reflexiones, 88(1), 67-76. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11509
Fernández-Moya, J., Escalante-Gómez, E. y Richard-Palmero, F. (2011). Revisitando algunas Herramientas de Evaluación Sistémica. Psicoperspectivas, 10(1), 190-208. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue1-fulltext-138 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue1-fulltext-138
Gómez-Rodríguez, D. T., Carranza-Abellá, Y. y Ramos-Pineda, C. A. (2017). Revisión documental, una herramienta para el mejoramiento de las competencias de lectura y escritura en estudiantes universitarios. Chakiñan. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (1), 46-56. https://doi.org/10.37135/chk.002.01.04 DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.01.04
Graizbord, B., y González-Alva, R. (2012). Centros de desarrollo comunitario apoyados por el Programa Hábitat: una aproximación cualitativa. Economía, sociedad y territorio, 12(39), 299-332. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-84212012000200002 DOI: https://doi.org/10.22136/est00201273
Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación (ed. 6). McGraw Hill https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf
Leventhal, T., & Brooks-Gunn, J. (2000). The neighborhoods they live in: The effects of neighborhood residence on child and adolescent outcomes. Psychological Bulletin, 126(2), 309-337. https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.2.309 DOI: https://doi.org/10.1037//0033-2909.126.2.309
Linardelli, M. F., y Pessolano, D. (2019). La producción de conocimiento en Trabajo Social, una lectura desde las epistemologías del sur y feministas. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (28), 1-24. https://doi.org/10.25100/prts.v0i28.6695 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i28.6695
Lorente-Molina, B., y Luxardo, N. (2018). Hacia una ciencia del trabajo social. Epistemologías, subalternidad y feminización. Cinta moebio, 61, 95-109. https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/48583 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2018000100095
Morales-Alejandro, L. (2022). Espiritualidad y trabajo social: controversias y oportunidades. Humanismo y Trabajo Social, (21), 57-67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8800417&orden=0&info=link
Morales-Ojeda, I., Henríquez-Figueroa, S., Fuentes-Vera, P., Muñoz-Villanueva, P., Jara-Belmar, P., Parada-Jiménez, D., y Robledo, G. P. (2018). Estilo de vida en trabajadores de la universidad adventista de Chile. Revista Horizonte. Ciencias de la Actividad Física, 9(Supl.1), 20-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8019655&orden=0&info=link
Ortega, M. B. (2015). Trabajo social como transdisciplina: hacia una teoría de la intervención. Cinta de moebio, 54, 278-289. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2015000300005 DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-554X2015000300005
Paño-Yáñez, P., Rébola, R. y Suárez-Elias, M. (Comp.) (2019). Procesos y Metodologías Participativas. Reflexiones y experiencias para la transformación social. CLACSO – UDELAR. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20190318060039/Procesos_y_metodologias.pdf DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw3sz
Pastor-Seller, E. (2021). Trabajo Social con comunidades, teoría, metodología y prácticas. Editorial Universitas S.A.
Payne, M. (1995). Teorías Contemporáneas del Trabajo Social: una introducción crítica. Paidós.
Quinteros-Velásquez, A. M., (2014). La intervención como eje teórico metodológico del Trabajo Social. Análisis, 15(1), 29-44. https://doi.org/10.54114/revanlisis.v15i1.12516 DOI: https://doi.org/10.54114/revanlisis.v15i1.12516
Sánchez, M. R. (2018). Las múltiples articulaciones de lo religioso en las intervenciones del trabajo social con abordaje familiar. Religión e Incidencia Pública. Revista de Investigación de GEMRIP, 6, 81-102. https://es.scribd.com/document/752203668/Multiples-Presencias-de-Lo-Religioso-Trabajo-Social20190502-80970-1y0tv3x%20(1)
Sánchez-Flores, F. A. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 13(1), 102-122. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Saravia-Cortes, A. F., y Panez-Pinto, A. E. (2022). Constelación espacial de conceptos para Trabajo Social: ambiente, lugar, territorio y paisaje. Trabajo social, 24(2), 241-266. https://doi.org/10.15446/ts.v24n2.97954 DOI: https://doi.org/10.15446/ts.v24n2.97954
Silveira-Donaduzzi, D. S. Da, Colomé-Beck, C. L., Heck-Weiller, T., Nunes da Silva-Fernandes, M., y Viero, V. (2015). Grupo focal y análisis de contenido en investigación cualitativa. Index Enfermería 24(1-2). https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962015000100016 DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962015000100016
Tancara, C. (1993). La investigación documental. Temas Sociales, (17), 91-106. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0040-29151993000100008
Universidad Adventista de Chile. (s.f.). Carrera de Trabajo Social. Sobre la carrera. https://www.unach.cl/trabajo-social/
Downloads
Accepted 2024-11-14
Published 2025-01-01

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.