Relations between curriculum and the teaching of social sciences: crossroad encounters
Main Article Content
Among the major current theoretical debates in the field of teaching, the ones that particularly seduce us refer to the relationship between teaching and curriculum, especially those concerning the teaching of social sciences. This article is then intended to analyze some positions on such connections: it first presents the current concepts on how curriculum and teaching question each other, then it delves into the state of the conceptualization of each of these categories in order to analyze their point of intersection, and finally it approaches the current developments on this field within the teaching of social sciences. Overall, this article provides other perspectives that are necessary for social sciences curricula designers and for those who wonder about their daily teaching.
- Curriculum
- Social sciences
- Didactics
- Teachers
- Teaching
Ali, M. (2009). Preparing citizens for a globalized world: the role of the social studies curriculum, International journal of Education for Democracy, 2 (2), 238- 256.
Beane, J A. (2005). La integración del currículum. (R. Filella, Trad.).España: Morata.
Bobbitt, B. (1918). The Curriculum. Houghton Mifflin Company Universal Digital Library [en línea]. Disponible en: http://www.archive.org/details/curriculum008619mbp. Consulta: 21 de octubre de 2013.
Coll, C. (1991). Concepción constructivista y planteamiento curricular. Cuadernos de Pedagogía, 188, 8-11.
Coll, C. (1995). Los contenidos en la reforma: enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Buenos Aires: Santillana.
Delgado Mahecha, O. (1999). La importancia de la enseñanza de la geografía [en línea]. Disponible en: http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/20_09pole.pdf. Consulta: 16 de noviembre de 2013.
Díaz Barriga, Á. (2005). El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo didáctico. México: Pomares.
Díaz, F. A. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. Universidad de Castilla La Mancha. España: Ministerio de Educación y Ciencia/Ediciones Morata.
Díaz Monsalve, A. y Quiroz Posada, R. (2005). Instrucción, educación y desarrollo. Medellín: Imprenta Universidad de Antioquia.
Gómez, Jairo E. (2007). Resultados de las Pruebas Comprender de Ciencias Sociales, en: Serie Cuadernos de Evaluación, Bogotá: Secretaría de Educación de Bogotá.
Lafrancesco, G. (2005). Nuevos fundamentos para la transformación curricular: a propósito de los estándares. Bogotá: Escuela transformadora.
Melo, Jorge O. (2002). Educación para la ciudadanía: ¿nueva encarnación de un viejo ideal? [en línea]. Disponible en: http://www.jorgeorlandomelo.com/educacionpara.htm. Consulta: 16 de noviembre de 2013.
Morán, O. P. (1996). La instrumentación didáctica en la perspectiva de la didáctica crítica. En: Fundamentación de la didáctica. México: Gernika.
Moreno, M.G. (1977). Didáctica, fundamentación y práctica. México: Progreso.
Osler, A. y Starkey, H. (2006). Educating for democratic citizenship: A review of research, policy and practice 1995-2005. Research Papers in Education, 21 (4): 433-466.
Pagés, J. (2004). Enseñar a enseñar historia: la formación didáctica de los futuros profesores de historia. En: Nicolás, E. & Gómez, J. (coord.) Miradas a la Historia. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones.
Pérez, E. (2011). Constructivismo e ideología: lecciones de la reforma curricular española en las ochenta. Revista de Educación 356, [en línea]. Disponible en: www.revistaeducacion.educacion.es/re356/re356_04esp.pdf. Consulta: 25 de octubre de 2013
Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. En: Historia & Ensino. Revista do Laboratório de Ensino de Históriória/UEL. Vol. 9. Universidad Estadual de Londrina.
Pulgarín, Raquel (2011). Los estudios del territorio y su intencionalidad pedagógica. Revista Geográfica de América Central, Número Especial EGAL, pp. 1-14. Rodríguez Pérez, E. (2011). Constructivismo e ideología: lecciones de la reforma curricular española en los ochenta. [en línea]. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re356/re356_04esp.pdf. Consulta: 25 de octubre de 2013.
Silva, T. (1998). Las pedagogías PSI y el gobierno del yo en nuestros regímenes neoliberales. Archipiélago, 38, 56-61.
Sole, L. y Coll, C. (1995). Los profesores y la concepción constructivista. Barcelona: Grau.
Taborda, Alejandra (2013). Aportes de la geografía escolar a la conformación de un saber geográfico: miradas para América Latina. [en línea]. Disponible en: http://www.egal2013.pe/wp-content/uploads/2013/07/Tra_Maria-Alejandra-Taborda-Caro.pdf. Consulta: 25 de enero de 2014.
Varela, J. (2007). Las reformas educativas a debate (1982-2006). Madrid: Morata.
Vargas, U. (2009). Didáctica de la geografía y su aplicación a la enseñanza de la geografía en el tercer ciclo y la enseñanza diversificada de Costa Rica. Revista Educación, 33 (1), 75-112.
Zabalza, M. A. (2012). Las fuentes del currículo escolar, [en línea]. Disponible en: http://escolarhttp://dicoeccsociais.wordpress.com/2012/10/page/2/. Consulta: 21 de octubre de 2013.
Zambrano A (2006). Las ciencias de la educación y didáctica: hermenéutica de una relación culturalmente específica, Educere. 10, (35), 593-599.
Downloads
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.