Social Work in Contexts of Political Formation: The Transformative Practice
Main Article Content
This article discusses the internship experience, in alternative social and political processes, of students of the Social Work Program at Universidad del Valle. The objective is to critically reflect about the internship and its practices in political contexts of a progressive nature, and about the pedagogical task of Social Work in said processes. This was done through an exercise of introspection and reflection based on the systematization of experience in the training process. The analysis and interpretation were done using the social critical paradigm in order to encourage an exercise of criticism and self-criticism of the student of Social Work, focusing on their political and ethical convictions, interests, and, in general, mobilizing elements of intervention. Finally, the article proposes that there is an indissoluble relationship between Social Work and political belief systems and action, whereby the latter configures and guides the nature and practice of the former.
- Internship
- Pedagogy
- Social transformation
- Social subjects
- Social intervention
Bermúdez-Peña, C. (2008). La dimensión pedagógica de la intervención del Trabajo Social. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (13), 21-40. doi: 10.25100/prts.v0i13.1176.
Carvajal, A. (2005). Teoría y práctica de la sistematización de experiencias. (3 ed.). Santiago de Cali: Universidad del Valle. Escuela de Trabajo Social y Desarrollo Humano.
Fantova, F. (2007). Repensando la intervención social. Revista documentación social, (147), 183-198.
Freire, P. (1999). Pedagogía de la autonomía. (3 ed.). México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. (2 ed.). México: Siglo XXI Editores.
Galeano, C., Rosero, K., y Velásquez, P. (2011). Reflexiones y retos de la práctica académica en Trabajo Social. Prospectiva. Revista de Trabajo social e intervención social, (16), 131 -160. doi: 10.25100/prts.v0i16.1166.
Jara, O. (1997). Para sistematizar experiencias. México: ALFORJA–IMDEC.
Korol, C. (mayo, 2010). La educación popular-algunos debates posibles y necesarios. Recuperado de https://www.academia.edu/24448359/La_Educaci%C3%B3n_Popular_algunos_debates_posibles_y_necesarios.
López, M.G. (2013). Didáctica en la Educación Popular para la formación en emprendimiento y asociatividad (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/10744/1/04868272.2013.pdf
Mejía, M.R. (octubre, 2001). Pedagogía en la Educación Popular: Reconstruyendo una opción político-pedagógica en la globalización. En Congreso Pedagógico Nacional de Fe y Alegría Colombia “El presente y el Futuro de la Educación Popular”, Fe y Alegría, Bogotá, Colombia.
Mejía, M.R. (2015). Educación popular en el siglo XXI. Colombia: Ediciones Desde Abajo.
Mondragón, G., y Ghiso, A. (2006). Pedagogía Social. (2 ed.). Santiago de Cali, Colombia: Universidad del Valle.
Montaño, C. (1998). Los desafíos ético-políticos de los asistentes sociales en el contexto de las nuevas necesidades del capital y de la situación actual de las luchas de clases. En XVI Congreso Latinoamericano de Escuelas de Trabajo Social. ALAETS-ACHETS, Santiago de Chile, Chile.
Ortiz, L. (2013). Lo pedagógico como una dimensión relacional, “Hacer comunidad siendo comunidad”: estudio sobre las concepciones de lo educativo del Centro Comunitario Yira Castro desde el 2005 al 2012 y su influencia en el trabajo comunitario. Comuna 13, barrios Yira Castro y Comuneros II. (Tesis de pregrado). Universidad del Valle, Facultad de Humanidades. Cali, Colombia.
Pinto, A.M., y Castro, L (2003). Los modelos pedagógicos. Recuperado de https://es.scribd.com/document/315839586/Pinto-a-Castro-modelo-l-Los-Modelos-Pedagogicos.
Rauber, I. (2006). Sujetos políticos: Rumbos estratégicos y tareas actuales de los movimientos sociales y políticos. Santo Domingo: Pasado y Presente XXI.
Rauber, I. (2010). Dos pasos adelante, uno atrás. Lógicas de superación de la civilización regida por el capital. Caracas: Vadell Editorial.
Sánchez, L.M., y Escobar, M.C. (2009). La supervisión y los procesos de formación profesional en intervención social. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (14), 25-47. doi: 10.25100/prts.v0i14.1087.
Sarmiento, L. (2009). Teoría Crítica: un paradigma sistémico. Recuperado de http://www.desdeabajo.info/images/docs/Teoriacritica.pdf.
Torres, A. (octubre, 1996). La sistematización como investigación interpretativa crítica: Entre la teoría y la práctica. En seminario internacional sobre sistematización y producción de conocimiento para la acción. Santiago de Chile. Recuperado de: http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0742/6_TOR_SIS.pdf.
Zemelman, H., y León, E. (1997). Subjetividad: Umbrales del pensamiento social. Barcelona: Anthropos Editorial.
Downloads
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.