Family Violence in Mexico. A Proposal for a Participatory Methodology for Social Intervention and Development in a Semi-Rural area of Cosío, Aguascalientes
Main Article Content
Family violence is a serious structural health and social problem in Mexico. There are important precedents for intervention to address this situation in Social Work and, furthermore, from Communication for Development and Social Change. However, after a literature review it was identified that there is little dialogue and collaboration between them. The principles of Participatory-Action-Research were the basis for integrating both fields and generating a methodological proposal. Therefore, the objective aim of this article is to share the experience gained in designing an intervention methodology that consisted of two participatory workshops, one for men and the other for women. Both managed in raising awareness of the causes and consequences of family violence so that the participants themselves develop communication products with messages on alternatives to resolve family conflicts for themselves and others people in their community. Although this methodological proposal arose from wider research, this text focuses on its description and results. The initiative was carried out in the municipality of Cosio in the State of Aguascalientes, Mexico, which shares with other regions several characteristics, such as its colonial past, the migration of, males, the presence of machismo and religious conservatism. Therefore, it is considered that this methodology can be implemented in other contexts; and at the same time be analyzed, discussed and improved.
- Domestic violence
- Social Worker
- Communication and Development
- Participatory research
- Methodology
Álava-Barreiro, L. M., y Veliz-Pincay, M. R. (2018). La intervención profesional del trabajador social frente a la violencia intrafamiliar. Revista Caribeña de Ciencias Sociales, (octubre), 1-8. https://www.eumed.net/rev/caribe/2018/10/trabajador-social-violencia.html
Anmusica (2015, mayo 22). Video que promueve el amor propio - Amate [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=DdeTxufokLg.
Banco Nacional de Datos e Información sobre Casos de violencia contra las Mujeres. (2022). Violencia familiar. https://banavim.segob.gob.mx/Banavim/Informacion_Publica/Informacion_Publica.aspx
Cámara de Diputados del Honorable Congreso de la Unión (2007). Ley General de Acceso de las Mujeres a una Vida Libre de Violencia. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGAMVLV.pdf
Campos-Guadamuz, A., (2007). Redes de hombres contra la violencia. Pautas para facilitadores de talleres de Masculinidad en América Central (vol. 3). Oficina de Seguimiento y Asesoría en Proyectos (OSA). https://www.igwg.org/wp-content/uploads/igwg/files/Redes%20de%20hombres%20contra%20la%20violencia.pdf
Castro-Guzmán, M., Reyna-Tejada, C. Y., y Medina-Castro, A. S. (Coords.) (2022). Estudios sobre la disciplina. Trabajo Social en México. Academia Nacional de Investigación en Trabajo Social (ACANITS). https://www.ojs.acanits.org/index.php/catalogo-libros-acanits/article/view/42/43 DOI: https://doi.org/10.62621/zmt9xw09
Charry-Higuera, M. (2014). Aproximación al estado del arte de los estudios de familia en Colombia. Un acercamiento desde el Trabajo Social. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (19), 387-415. https://doi.org/10.25100/prts.v0i19.979 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i19.979
Comisión Nacional de los Derechos Humanos [CNDH]. (2018). ¿Qué es la violencia familiar y cómo contrarrestarla? http://appweb.cndh.org.mx/biblioteca/archivos/pdfs/foll-Que-violencia-familiar.pdf
Durand-Rill, R., Savón-Leyva, C., Hernández-Alberti, I. (2014) Un método comunicativo para el tratamiento a la violencia familiar. EduSol, 14(49), 1-10. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475747190005.pdf
Emociones con voz. (2023, julio 11). Feminidad toxica: comportamientos que afectan [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Gpp5Y02xrNo
Fals-Borda, O. (1986). Investigación participativa. Instituto del Hombre.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI editores.
González-Nápoles, A., Nápoles-Álvarez, Y., y Naranjo-granadilla, I., (2013). Plan de Comunicación Comunitaria para minimizar la violencia intrafamiliar contra la mujer entre 2012 y 2013 en la comunidad Santa Lucía del municipio Colombia. Fundación Universitaria Andaluza Inca Garcilaso. https://www.eumed.net/libros-gratis/2013a/1313/index.htm
Gumucio-Dagron, A. (2011) Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 30(58), 26-39. https://www.redalyc.org/pdf/860/86020038002.pdf
Gumucio-Dagron, A. (2012). Comunicación y cambio social. Raíces ideológicas y horizontes teóricos. En M. Martínez y F. Sierra (Coords.) Comunicación y Desarrollo. Prácticas comunicativas y empoderamiento local (pp. 25-55). Gedisa.
Instituto Nacional de las Mujeres [INMUJERES]. (s.f.). La violencia opera por ciclos. https://www.semar.gob.mx/redes/CirculoViolencia.pdf
Ketterer-Romero, L. M., Mayorga-Muñoz, C., Carrasco-Henriquez, M., Soto-Higueras, A., Tragolaf-Ancalaf, A., Nitrihual, L., y Del Valle., C., (2017). Modelo participativo para el abordaje de la violencia contra las mujeres en La Araucanía, Chile. Revista panamericana Salud Pública, (41), e69. https://doi.org/10.26633%2FRPSP.2017.69 DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2017.69
Lasso-Urbano, C. (2021). Aportes significativos del proceso de intervención comunitaria con la Escuela Popular de Comunicación Alternativa Jaime Garzón de la ciudad de Cúcuta, Colombia. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (31), 259-279. https://doi.org/10.25100/prts.v0i31.10467 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i31.10467
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1988). Coping as a mediator of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 54(3), 466-475. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.3.466 DOI: https://doi.org/10.1037//0022-3514.54.3.466
Loewenson, R., Laurell, A. C., Hogstedt, C., D'Ambruoso, L., & Shroff, Z. (2014). Participatory action research in health systems: a methods reader. TARSC, AHPSR, WHO, IDRC Canada, Equinet. http://equinetafrica.org/sites/default/files/uploads/documents/PAR_Methods_Reader2014_for_web.pdf
Medrano, F. (2023, julio 14). También crece la violencia familiar en Aguascalientes. Al igual que los homicidios dolosos y el robo. BINoticias.com. https://www.binoticias.com/aguascalientes/tambien-crece-la-violencia-familiar-en-aguascalientes
Merçon, J. (Coord.). (2021). Investigación transdisciplinaria e Investigación-Acción-Participativa. Conocimiento y acción para la transformación. CopItarXives y Red de Socioecosistemas y Sustentabilidad, CONACYT. https://copitarxives.fisica.unam.mx/SC0008ES/SC0008ES.pdf
Merediz, M. (2012). Violencia familiar. Reflexiones sobre la intervención del trabajo social. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, (67), 14-10. https://www.margen.org/suscri/margen67/merediz.pdf
Molina-Rico, J., y Moreno-Méndez, J. (2015). Percepción de la experiencia de violencia doméstica en mujeres víctimas de maltrato de pareja. Universitas Psychologica, 14(3), 997-1008. https://www.redalyc.org/pdf/647/64744106017.pdf DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-3.pevd
Navarro-Bulgarelli, C. M., (2019). Cartografía familiar: repensar la intervención social con las familias en escenarios contemporáneos. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (27), 267-292. https://doi.org/10.25100/prts.v0i27.6739 DOI: https://doi.org/10.25100/prts.v0i27.6637
Pizarro, H. (2007). Porque soy hombre: una visión a la nueva masculinidad. https://issuu.com/fundacionjyg/docs/porque_soy_hombre
Ramírez-Miranda, C. (2014). Dinámicas Grupales para todas y todos. https://cajondeherramientas.com.ar/wp-content/uploads/2015/07/MANUAL-DINAMICAS.pdf
Ramos-Maldonado, C., (2016). Radio de intervención cultural durante el conflicto armado en el caribe colombiano. Opción, 32(12), 375-397. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048903018
Rodríguez-Franco, L., López-Cepero, J., y Rodríguez-Díaz, F. J. (2009). Violencia doméstica: una revisión bibliográfica y bibliométrica. Psicothema, 21(2),248-254. https://www.redalyc.org/pdf/727/72711654012.pdf
Saldaña-Ramírez, H. S., y Gorjón-Gómez, G. J., (2020). Causas y consecuencias de la violencia familiar: caso Nuevo León. Justicia, 25(38). 189-214. https://doi.org/10.17081/just.25.38.4002 DOI: https://doi.org/10.17081/just.25.38.4002
Sandoya, C. (2020). Radio comunitaria para el desarrollo y el cambio social. Entre Comunicación para el Desarrollo y Comunicación para el Cambio Social. Question, 2(67), 1-29. https://doi.org/10.24215/16696581e417 DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e417
Santana-Hernández, J. D., Chinea-Montesdeoca, C., y Martínez-González, J. (2015). Panorama de la investigación del Trabajo Social en el ámbito de la violencia familiar y de género (2000-2013). AZARBE, Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, (4), 39-50. https://revistas.um.es/azarbe/article/view/222881/183321
Schrader, J. (2020, julio 30). Feminidad Tóxica ¿Actuar frágil y frívola es misoginia internalizada? Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/mx/blog/feminidad-toxica
Secretaría de las Mujeres. (2023). El impacto de los estereotipos y roles de género. Boletín mensual: Ciudad de México, las mujeres y su contexto, 4, 1-4. https://semujeres.cdmx.gob.mx/storage/app/media/Publicaciones/Boletin_Mujeres_CDMX_04-2023.pdf
Secretariado Ejecutivo del Sistema Nacional de Seguridad Pública [SESNSP] (2023). Información sobre violencia contra las mujeres (Incidencia delictiva y llamadas de emergencia 9-1-1), septiembre 2023. https://www.gob.mx/sesnsp/articulos/informacion-sobre-violencia-contra-las mujeres-incidencia-delictiva-y-llamadas-de-emergencia-9-1-1-febrero 2019?idiom=es
Secretariado Ejecutivo del Sistema Nacional de Seguridad Pública [SESNSP] (2024). Información sobre violencia contra las mujeres (Incidencia delictiva y llamadas de emergencia 9-1-1), julio 2024. https://www.gob.mx/sesnsp/articulos/informacion-sobre-violencia-contra-las-mujeres-incidencia-delictiva-y-llamadas-de-emergencia-9-1-1-febrero-2019?idiom=es
Tufte, T., (2024). Unlearning Communication for Social Change—A Pedagogical Proposition. Social Sciences 13(7), 335. https://doi.org/10.3390/socsci13070335 DOI: https://doi.org/10.3390/socsci13070335
Downloads
Accepted 2024-11-12
Published 2025-01-01

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.