Main Article Content

Authors

This article addresses the benefits of the Universal Design for Learning -DUA- from the guiding activities in the educational process of preschool children. The methodology used is the proposal of systematization of educational experiences proposed by Jara-Holliday (2008). In relation to the findings, it was found that the strategy implemented diversifies learning, enhancing the attention and motivation of students, especially because of the materials and resources used, which involve different sensory channels. It was also found that inclusive education -in the absence of clear educational policies- can emerge as a vital element of educational practice that must be strengthened; finally, this type of activity enhances the socio-affective dimension of all actors in the teaching and learning process.

Eliana Johana González-Vargas, Universidad Surcolombiana. Neiva, Colombia.

Magíster en Educación y Cultura de Paz. Comunicadora social y periodista. Universidad Surcolombiana. Neiva, Colombia.

Liliam Rocio Sandoval-Vitovis, Institución Educativa Marillac. La Plata, Colombia.

Magíster en Educación para la Inclusión. Licenciada en Educación Preescolar. Institución Educativa Marillac. La Plata, Colombia.

Catalina Trujillo-Vanegas, Universidad Surcolombiana. Neiva, Colombia.

Doctora en Educación y Cultura Ambiental. Licenciada en Educación Preescolar. Universidad Surcolombiana. Neiva, Colombia.

Victoria Patricia Vidal-Floriano, I.E Luis Carlos Trujillo Polanco Sede Jorge Eduardo Duran R. La Plata, Colombia.

Magíster en Educación para la Inclusión. Licenciada en Preescolar y Promoción de la Familia. I.E Luis Carlos Trujillo Polanco Sede Jorge Eduardo Duran R. La Plata, Colombia.

Afanador-Gómez, S. D., Flórez-Correa, P. A., y Portilla-Gómez, V. (2019). Diseño de estrategias pedagógicas basadas en las actividades rectoras como una alternativa para potenciar las habilidades en la educación inicial de una institución privada de Floridablanca. [Trabajo de grado, Universidad Autónoma de Bucaramanga]. Archivo digital. https://repository.unab.edu.co/handle/20.500.12749/7129

Ainscow, M., & Tweddle, D. (2003). Understanding the changing role of English local education authorities in promoting inclusion. En J. Allan (Ed.), Inclusion, Participation and Democracy: What is the Purpose? (pp.165 -177). Kluwer Academic Publishers.

Alba-Pastor, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. http://diversidad.murciaeduca.es/publicaciones/dea2012/docs/calba.pdf

Alba-Pastor, C., Sánchez-Serrano, J. M., y Zubillaga-Del Río, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. https://www.academia.edu/download/56229831/dua_pautas_intro_cv.pdf

Albarracín-Garay, B. A., Murillo-Avellaneda, A. C., Padilla-Quiroga, G. K., y Moreno-Angarita, A. C. (2014). Educación inclusiva en preescolar basada en el diseño universal del aprendizaje. En M. Moreno-Angarita (Ed.), Estrategias pedagógicas basadas en el diseño universal para el aprendizaje: una aproximación desde la comunicación educativa (pp. 15-45). Editorial Universidad Nacional de Colombia. http://riberdis.cedid.es/bitstream/handle/11181/4414/Estrategias%20pedagógicas%20basadas%20DUA%20Moreno%20y%20Cols.pdf?sequence=1&rd=0031834412554820

Albornoz, Y. (2009). Emoción, música y aprendizaje significativo. Educere, 13(44), 67-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35614571008

Álvarez-Oquendo, R., y Chamorro-Benavides, D. (2017). Estrategias didácticas para la incorporación del diseño universal para el aprendizaje en la escuela rural. Panorama, 11(21), 68-81. https://doi.org/10.15765/pnrm.v11i21.1061

Aranguren-Peraza, G. N. (2020). Lineamientos estratégicos para la consolidación de una escuela inteligente y su noción de felicidad. Revista Educación, 44(2), 541-558. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.37605

Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart & KWinston

Castillo-Romero, C. (2021). Barreras en el acceso a una educación inclusiva en estudiantes con discapacidad cognitiva desde el Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) en la escuela de básica y media colombiana. [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia–UNAD]. Archivo digital. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/40177

Coll-Salvador, C., Palacios-Gutiérrez, J., y Marchesi-Ullastres, A. (Comps.). (2010). Psicología de la educación escolar (2a ed.). Alianza editorial.

De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Coop. Editorial Magisterio.

Echeita-Sarrionandia, G. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.

Espada-Chavarría, R. M., Gallego-Condoy, M. B., y González-Montesino, R. H. (2019). Diseño Universal del Aprendizaje e inclusión en la Educación Básica. Alteridad, 14(2), 207-218. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.05

Guijo-Blanco, V. (2008). Derechos de la infancia (0-6 años) y educación inclusiva. Revista de Educación, (347), 55-74. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2008/re347/re347-02.html

Institución Educativa Luis Carlos Trujillo Polanco. (2019). Proyecto de Orientación Escolar. Institución Educativa Luis Carlos Trujillo Polanco.

Jara-Holliday, O. (2018). Sistematización de experiencias: práctica y teorías para otros mundos posibles. CINDE.

Labarrere-Sarduy, A. F. (2016). Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Summa Psicológica UST, 13(1), 45-56. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5585077.pdf

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Febrero 8 de 1994. DO: 52399.

López, G., y Guaimaro, Y. (2015). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Ixaya. Revista Universitaria de Desarrollo Social, 6(10), 31-55. http://www.ixaya.cucsh.udg.mx/sites/default/files/Rolfamilia_Gloria_0.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN]. (2017). Bases curriculares para la educación inicial y preescolar. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11146.pdf

Muñoz-Bernal, L. J. (2018). Con el juego, el arte, la literatura y el medio … siempre aprendo. [Tesis de maestría, Universidad Externado de Colombia]. Archivo digital. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstreams/b7cb1051-ae7f-495b-b974-b394eddd3f53/download

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Ordenanza 020 de 2020 [Asamblea del Huila]. Por el cual se adopta el Plan de Desarrollo Departamental 2020-2023 “HUILA CRECE” y se dictan unas disposiciones. Junio 3 de 2020.

Ormrod, J. E., Sanz, A. J. E., Soria, M. O., & Carnicero, J. A. C. (2005). Aprendizaje humano (Vol. 4). Madrid, Spain: Pearson Educación.

Pabón-Rodríguez, M., y Ospino-Gómez, D. (2019). Actividades rectoras (juego y exploración del medio) orientadas al fortalecimiento del enfoque educativo ambiental en preescolar. [Tesis de maestría, Universidad de la Costa]. Archivo digital. http://hdl.handle.net/11323/5935

Segura-Castillo, M. A., y Quiros-Acuña, M. (2019). Desde el Diseño Universal para el Aprendizaje: el estudiantado al aprender se evalúa y al evaluarle aprende. Revista Educación, 43(1), 1-20. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28449

Solovieva, Y., y Quintanar-Rojas, L. (2012). La actividad del juego en la edad escolar. Trillas

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Teoría fundamentada procedimientos y técnica (E. Zimmerman, Trad.). Universidad de Antioquia.

Tonucci, F. (2016). Cuando los niños dicen ¡basta! (Vol. 321). Graó.

Vanegas-Hidalgo, K. J. (2020). El fortalecimiento de la dimensión ética desde la resolución de conflictos por medio de las actividades rectoras literatura y juego. [Trabajo de Grado, Institución Universitario Tecnológico de Antioquia]. Archivo digital. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/780

Vygotsky, L. S. (1991). Sobre los sistemas psicológicos. Visor.

González-Vargas, E. J., Sandoval-Vitovis, L. R., Trujillo-Vanegas, C., & Vidal-Floriano, V. P. (2023). Systematization of the experience of implementing Universal Design for Learning (UDL) in preschool in an educational institution in the municipality of La Plata, Colombia. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social E Intervención Social, (36), e21412640. https://doi.org/10.25100/prts.v0i36.12640

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2022-11-30
Accepted 2023-06-19
Published 2023-06-23