Social projection: Reflexion about a Virtual Experience with Teens in Times of Pandemic in Sucre and Bolivar, Colombia
Main Article Content
This article describes the field experience with Social Work professionals in training in the sixth and seventh semester of a Social Work degree at the Corporación Universitaria del Caribe, CECAR. As one of the social projection strategies of the academic program, the students implemented a group social work experience virtually with adolescents from educational institutions located in the departments of Sucre and Bolivar, Colombia. The exercise was aimed at giving social support to adolescents in times of COVID-19, and lasted approximately four months between planning and completion. From this practical exercise, the Social Work students developed skills and competencies related to teamwork, creativity, innovation, and frustration control. Finally, the reflections that emerged from this practical experience are presented, considering 4 fundamental elements: connectivity, participation, interaction, and creativity.
- Group Social Work
- Virtuality
- Pandemic
- Teenagers
- Curriculum
Adams, R., Dominelli, L., & Payne, M. (1998). Social Work: Themes, Issues and Critical Debates. New York: Red Globe Press.
Ander-Egg, E. (2009). Metodologías de acción social. Buenos Aires: Lumen.
Banco Interamericano de Desarrollo [BID], Microsoft Corporation, e Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura [IICA]. (2020). Conectividad rural en América Latina y el Caribe: un puente al desarrollo sostenible en tiempos de pandemia. Recuperado de https://repositorio.iica.int/handle/11324/12896.
Caravaca-Llamas, C. (2014). Trabajo social on-line. El futuro de la intervención social. Pensamiento al margen: revista digital sobre las ideas políticas, (1), 1-17.
Cebrián-Lozano, C. (2012). Creatividad en Trabajo Social: el estímulo que necesitamos. TS nova: Trabajo Social y servicios sociales, (5), 97-102.
Contreras de Wilhelm, Y. (2003). Trabajo Social de grupo. México: PAX.
EFE News Service. (16 de Mayo de 2014). Española Hispasat y NEC facilitarán conectividad en zonas rurales de Colombia: ESPAÑA EMPRESAS. Recuperado de https://www.proquest.com/docview/1524875250?accountid=34487 .
EFE News Service. (07 de Diciembre de 2018). Colombia y cafeteros firman acuerdo para llevar conectividad a zonas rurales: COLOMBIA CAFÉ. Recuperado de https://www.proquest.com/docview/2151386195?accountid=34487.
EFE News Service. (09 de mayo de 2019). Microsoft invertirá 10.000 millones pesos para mejorar conectividad Colombia: COLOMBIA TECNOLOGÍA. Recuperado de https://www.proquest.com/docview/2222187144?accountid=34487.
Fernández, A. M. (1989). El campo grupal. Notas para una genealogía. Buenos Aires: Ediciones nueva visión.
Fernández-García, T., y López-Peláez, A. (2014). Trabajo Social con grupos. Madrid: Alianza Editorial.
García, D. (1997). El Grupo. Métodos y técnicas participativas. Buenos Aires: Espacio.
Konopka, G. (1968). Trabajo Social de grupo. Madrid: Euroamérica.
Pichón-Rivière, E. (1985). El proceso grupal. Del psicoanálisis a la psicología social (Vol. I). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Federico de la Rúa, A. de (2008). Análisis de redes sociales y Trabajo Social. Revista de Trabajo Social, 8(1), 9-21. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/2172/b15500470.pdf?sequence=1.
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones [MINTIC]. (2020). A Sucre llegarán 475 Centros Digitales para transformar la vida de sus habitantes con internet gratuito hasta 2031, anunció la ministra Karen Abudinen. Recuperado de https://mintic.gov.co/portal/inicio/Sala-de-prensa/Noticias/160721:A-Sucre-llegaran-475-Centros-Digitales-para-transformar-la-vida-de-sus-habitantes-con-internet-gratuito-hasta-2031-anuncio-la-ministra-Karen-Abudinen.
Miranda-Ruche, X. (2016). La comunidad virtual como espacio de intervención para el Trabajo Social. Elementos para el análisis desde el ámbito de la Salud Mental. En D. Carbonero, E. Raya, N. Caparrós y C. Gimeno (Coords.), Respuestas transdisciplinares en una sociedad global: aportaciones desde el Trabajo Social (pp. 1-15). España: Universidad de La Rioja.
Sánchez-Vázquez, A. (2003). Filosofía de la praxis. México: Siglo XXI Editores.
Sepúlveda-Cerna, M. C., y Vásquez-Mendoza, V. A. (2015). Trabajo social con grupos: un análisis descriptivo del quehacer profesional en el área de salud mental (Tesis de pregrado). Universidad del Bío-Bío. Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Trabajo Social. Chillán. Recuperado de http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1815/1/Sepulveda_Cerna_Makarena.pdf.
Vence-Pareja, J. L., y Kammerer-Kammerer, M. G. (2016). Crisis en la costa caribe del servicio de energía eléctrica prestado por la empresa Electricaribe. Universidad Santo Tomás. Especialización en Derecho Administrativo. Valledupar. Recuperado de https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/2155/Vencejorge2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Villegas-Castrillo, E. (1993). El Trabajador Social en el trabajo de grupo. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, (2), 119-133. doi: 10.14198/ALTERN1993.2.7.
Downloads
Accepted 2021-12-20
Published 2022-01-01

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors assign the patrimonial rights to the journal and to Universidad del Valle on accepted manuscripts, but may make any reuse they deem pertinent for professional, educational, academic or scientific reasons, in accordance with the terms of the license granted by the journal to all its articles.
The journal publishes articles under the Creative Commons BY-NC-SA 4.0 (Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International) license.